Måtte afbryde min første gang
brevkassespørgsmål af
Kristine
15 år
Jeg har en virkelige sød kæreste. Vi har kendt hinanden længe og havde aftalt vi skulle have vores første gang. Dajeg var alene hjemme skulle det så være og kondomerne var klar. Mens min kæreste lige var ude og tisse klædte jeg mig af og lå klar på sengen. Jeg havde set hans pik et par gange i slap tilstand og tænkte det vist ikke var et problem men da han så mig nøgen rejste den sig så og blev mange gange større end jeg havde forstillet mig. Jeg er spinkel og snæver og kunne slet ikke forstille mig hvordan den skulle kunne være i min skede. Så jeg sagde jeg måtte afbryde og så tog jeg mit tøj på igen. Ved godt det var en extrem pinlig situaion for han stod bare der med rejst dolk opad maven og vidste ikke hvad han skulle gøre. Han tog det pænt og sagde det gjorde ikke noget og trøstede mig. Men hvor MÅ det have været pinligt for ham. Lissom det var for mig. Men jeg jeg turde altså ikke. Hvad kan jeg gøre for at komme ove den "pikskræk" for vil altså nødig havne i den situation igen. Det var bare så megaakavet!

Svar:
Kære dig
Jeg må starte med at sige at det lyder til at I har et rigtig trygt og godt forhold. Det lyder til at I har talt om det her med sex, og at I har valgt at gå langsomt frem. Så jeg synes lige du skal vide at det lyder til at være rigtig dejligt parforhold du er i, og jeg er også glad for at høre at din kæreste tog hele situationen rigtig flot. Det er nemlig helt normalt at være nervøs for sex, og du er ikke den eneste der er blevet bekymret for om der nu er plads nok. Jeg håber at mit svar kan berolige dig lidt.
Når man bliver tændt (eller liderlig), så sker der det at mandens penis bliver stiv og kvindens skede bliver våd. Mandens penis bliver stiv, fordi der samler sig en masse blod dernede, og den kan nogle gange vokse rigtig meget fra slap tilstand. Så når du skriver at du nærmest blev helt chokeret over hans størrelse, selvom du har set den i slap tilstand, så er det altså helt normalt. Når kvinden bliver våd, så er det fordi skeden "forbereder" sig på at der skal noget derind. Det våde kaldes også for sekret, og er kroppens egen glidecreme så at sige. Når man er våd, så har penis nemmere ved at komme ind. Hvis man ikke er særlig våd, så kan det godt gøre ondt, så derfor er det en god idé at kæle for hinanden, så begge parter er tændt. Man kan også hjælpe på vej med noget glidecreme. Jeg vil klart anbefale jer at bruge glidecreme den første gang, fordi du nok kommer til at være så nervøs at det er svært for dig at blive rigtig tændt. Det er helt normalt! Når man så kommer til selve indførelse af penis i skede, så er det vigtigt at gå stille frem. Særligt når det er din første gang, så kan det være nødvendigt at han bevæger sig meget stille - og holder pauser, så din krop kan vænne sig til hans størrelse. Det kan også godt gøre ondt den første gang, men det vil blive bedre efter nogle gange, når din krop har vænnet sig til det, og når du begynder at kunne slappe mere af i det, fordi du ved hvad der vil ske.
I forhold til din skedes størrelse, så skal du huske på at kvinden er designet til at føde en baby. Så selvom du har en spinkel og snæver krop, så kan din skede udvide sig utrolig meget, og jeg er ret sikker på at han godt kan være der - det er bare virkelig vigtigt at I tager det stille og roligt, og at han kommer ind i dig langsomt og med pauser. Sørg også for at slappe af i din bækkenbundsmuskel. Du kan allerede nu øve dig i at mærke den. Det er den du bruger når du skal holde dig, når du virkelig skal tisse, og du kan få en fornemmelse af den, ved at "lukke" for tisset, næste gang du er på toilet. Altså afbryde strålen undervejs, og starte den igen. Hvis du spænder i den muskel under sex, så kan det være svært for ham at komme op i dig, så du kan prøve at øve dig i at slappe af i den. Du kan også prøve med en finger, så du kan mærke hvordan du kan spænde og slappe af i din muskel.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber at du vil skrive igen, hvis du har flere spørgsmål. Det er virkelig vigtigt at spørge om de her ting, så man ikke går rundt og er nervøs for det. Jeg håber I vil blive ved med at tale om de her ting, og jeg håber I vil prøve jer frem stille og roligt, så du kan være rolig i det.
Kærlig hilsen
Camilla