God i sengen?

brevkassespørgsmål

God i sengen?

brevkassespørgsmål af
Ditte
15 år
Oprettet 2 måneder 3 uger siden

Jeg er jomfru og har ikke prøvet noget endnu men vil virkelig gerne og føler mig SÅ klar. Jeg lytter nogen gange til drengene når de snakker om deres weekend, om de har scoret osv. Hvis der så er en der siger han har scoret spørger de andre gerne om hun så var god i sengen. Og så svare han måske ja, hun var supergod i sengen eller nej, hun var ikke så god i sengen. Men jeg har ingen anelse om hvad de mener? Jeg vil jo selv megagerne være god i sengen men når man man nu ikke ved hvad det betyder? Hvad skal man gøre for at være god i sengen? Jeg har simpelthen no clue! Og jeg tør ikke spørge de andre. Kan i hjælpe?

Svar:

Hej Ditte,

Det er helt naturligt at have spørgsmål og følelser omkring sex og seksualitet, især når man er 15 år, er nysgerrig og begynder at høre mere om det fra sine venner. Det er vigtigt at huske, at det at være "god i sengen" ikke handler om at opfylde andres forventninger eller præstationer. Det handler også om at have det godt med sig selv og er tryg ved sin partner for at det kan blive en god oplevelse for begge parter.

Når du nævner, at du ikke tør spørge de andre drenge, kan du måske overveje om du har en veninde som du er ekstra tryg ved, som du kan snakke med det om?

Før du springer ud i det, er det vigtigt at huske på, at du stadig er meget ung og nysgerrig, men husk at have dig selv med og mærk efter om du inderst inde er klar eller om det er fordi du hører om det fra andre, at du har lyst?

Sex er ikke altid perfekt, og det er helt normalt at føle sig usikker eller at tingene ikke går som planlagt, det er en del af læringsprocessen. For en god og tryg oplevelse første gang, er tålmodighed og forståelse fra din partner vigtig.

Kommunikationen her indebærer at tale om, hvad I begge kan lide, hvad I ikke kan lide, og at respektere hinandens grænser. At være åben og ærlig skaber en bedre oplevelse for begge parter. Og i virkeligheden er det noget man skal, starte forfra og finde ud af påny, hver gang man møder en ny partner, fordi man ikke kan regne med,  at det som man med én partner fandt frem til var god sex, ikke nødvendigvis er  med en anden partner.

Det kan være skræmmende at have de her tanker, men det er vigtigt at tage tingene i dit eget tempo og kun gøre, hvad du føler dig klar til. Hvis du har nogen du stoler på, som en forælder, en ældre søskende eller en ven, kan det være en god idé at tale med dem om dine følelser og spørgsmål.

Husk, at det vigtigste er at tage vare på dig selv og dine egne behov og grænser.

Mvh

Camilla

cyberhuscamillas billede
Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål