Må en lære tvinge mig til at åbne min mobil på skolen?
brevkassespørgsmål af
Jan
11 år
Hej Må min lære godt sige jeg skal åbne min mobil i skoletiden og sige jeg skal gå ind på en sms tråd og så trykker HUN med sin hånd på de 3 prikker i tråden og hun trykker slet og hun tror hun sletter en video, men hun sletter hele sms tråden. Må hun det?

Svar:
Hej Jan.
Det korte svar er nej, din lærer må ikke få dig til at åbne din mobil og derefter selv slette en smstråd, et billede, video eller andet på din telefon.
I Danmark har vi en lovgivning, der hedder Brevhemmelighed, der handler om, at man ikke må læse andres breve, beskeder, mails og lignende. Så det var ikke i orden, at din lærer sagde, at du skulle gå ind på en sms tråd, uanset hvad der lå i den tråd, da det er et brud på brevhemmeligheden.
Udover at man ikke må læse andres beskeder, så har vi alle også ret til privatliv, som der står beskrevet i den Europæiske Menneskerettighedskonvention, artikel 8 stk 1. I den står der, at "1. Enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin korrespondance. 2. Ingen offentlig myndighed kan gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, undtagen for så vidt det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres ret og frihed". Så det er også en rettighed, at vi skal kunne have privatliv i vores samtaler med andre, medmindre der foregår noget ulovligt.
Så det din lærer gjorde, var på ingen måder i orden. Og jeg kan godt forstå, hvis det var en ubehagelig situation for dig.
Når en lærer går så langt over stregen for at få slettet en video i en privat beskedtråd, får det mig til at tænke på, om din lærer har været bekymret for indholdet i videoen, og om du eller dine venner kunne komme galt afsted ved at have delt den video. Nu kender jeg ikke til videoen, men husk på, at det ikke er alt indhold, man må dele med hinanden og sine venner, fx private videoer/billeder med andre, som de ikke ved bliver delt. Hvis det er tilfældet, så skulle din lærer selvfølgelig stadig ikke have tvunget dig til at slette videoen på den måde, men have løst situationen på en anden måde.
Har du andre spørgsmål er du altid velkommen til at skrive til os igen.
Mange hilsner
Pernille