Bikini selfie

brevkassespørgsmål

Bikini selfie

brevkassespørgsmål af
Sanne
16 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hej Cyberhus.

Jeg fandt en bikini selfie af mig fra sidste år, da jeg var på stranden, imellem mine mange billeder. Jeg slettede det fordi det ikke var særlig pænt, men så begyndte jeg at undre mig, om man kunne kategorisere det som børneporno, da man kunne se lidt af mine bryster (som var helt dækket til af bikini toppen). Jeg ved også med sikkerhed at jeg ikke viste det til nogen eller lagde det ud på et medie.

Jeg blev også lidt bange fordi jeg synes læste om noget med at seksuel posering også var børneporno? Hvor jeg så poserede i selfien så mine bryster var “klemt sammen” hvis man skal sige det sådan. Men jeg synes selv, at der ikke var meget at se.

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan sagtens forstå dig.

På mange måder er det rigtigt godt, at der er kommet så meget fokus på alt det med billeddeling og deling af børnepornografi. Det gør os alle sammen lidt mere forsigtige i forhold til billeder og videoer som deles online.

I din situation er det vigtigt for mig at sige med det samme, at det intet har at gøre med børnepornografi. Du kan være helt rolig. Du har intet gjort forkert.

Det kan i yderste konsekvens blive betragtet som deling af børnepornografi, hvis der på billedet eller i videoen er fokus på enten kønsdele eller selve seksualakten OG at det er blevet delt online.

Den situation, du beskriver er helt normal og intet af ovenstående er til stede. Så du kan være helt rolig.

Det du beskriver som seksuel posering kan muligvis godt opfattes som noget seksuelt af person som tænder på den slags, men det er altså først, når der er tale om et mere seksuelt billede med fokus på kønsdele, som bliver delt online, at det kan blive opfattet som deling af børnepornografisk materiale.

Med fare for at gøre det endnu mere svært at forstå, så må man faktisk godt (når man er over 15 år) aftale med en kæreste eller en enkelt anden person, man stoler på, at man deler seksuelle billeder med hinanden. Så snart man bryder sit forhold til personen skal billederne slettes igen. Er man derimod under 15 år må man faktisk hverken producere, eje eller dele nøgenbilleder med nogen overhovedet.

En bikini selfie er dog slet ikke noget problem. Og sådan bør det også være. Man skal selvfølgelig vide hvor grænsen er, men loven er jo lavet for at beskytte børn og unge.
Super godt at bekymrer dig - og at du spørger; men du kan som sagt være helt rolig.

Kærlig hilsen Jonas

jonass billede
Jonas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål