Løgnen
brevkassespørgsmål af
Den hjælpeløse pige
12 år
Kære brevkasse Mit problem er at fra 3 år siden startede jeg i en ny klasse og jeg begyndte i 3 klasse Klassen er ret hård og Idag har jeg kun 2 tætte veninder derfra Men jeg sagde en løgn jeg sagde at jeg var 1 år yngre og jeg burde gå i den klasse under os Og de troede så på det men altså jeg fortryder det virkeligt inderligt nu Alle tror jeg er 1 år yngre end dem og nogen har faktisk fået en mistanke Og da vi var yngre vidste vi ikke hvordan vi kunne afsløre hindanden men man kan gå ind på elev intra og se hvornår personen er født og det afsløre jo så mig jeg vidste ikke hvorfor jeg gjorde det jeg tror jeg godt gad at have opmærksomhed hvis jeg bare havde sagt min rigtige alder vil det hele bare være meget nemmere nu tror folk at jeg 11 år ikke 12 år for nu er der rigtig mange drenge der ikke har lyst til at tale til mig fordi de tænker at jeg er yngre end dem og det er underligt at jeg skal tale til dem jeg fik af vide af en af mine tætteste veninde at en dreng havde sagt “ ej er hun ikke 10 år eller sådan noget hvorfor har hun så fået bryster “ Altså jeg vil sige det er normalt at få bryster som 11 år men det er bare vireklig grænse overskridende Og jeg er ikke engang 10 år gammel og jeg er måske bare kommet i puberteten Jeg kan ikke fortælle dette til min klasse ikke engang mine tætteste veninder Jeg har ikke så mange venner men Næste år i 7 klasse er der 2 skoler der flytter til vores skole og jeg vil bare godt uden om det der med at folk tror at jeg er 11 år og yngre end dem og at min klasse vil sige det til dem jeg skal heldigvis også måske på en anden skole i syvende Men jeg vil ønske at folk bare glemte det PLZZ hjælp

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå du er ked af din situation. Den her lille løgn, du sagde for lang tid siden, bliver ved med at følge dig, og det kan godt være ret svært at se sig selv ud af sådan en situation.
Jeg vil gerne starte med at sige at ALLE mennesker lyver. Nogle gange lyver vi, for at gøre en historie bedre, for at undgå skæld ud, for at blive mere populær og sådan kunne jeg blive ved. Nogle gange lyver vi uden helt at vide hvorfor vi vi lyver. Det er i hvert fald ikke noget der er unormalt.
Når vi så bliver lidt "fanget" af vores egen løgn, kan det virkelig være svært at finde ud af hvordan man kommer ud af sådan en situation.
I de fleste tilfælde, tænker jeg det letteste er bare at sige tingene som de er. Den løgn du har fortalt, er ikke en løgn der har skadet andre. Det er ikke en løgn der har gjort at nogen er blevet kede af det. Det er en løgn du har fortalt om dig selv.
Nogle gange kan vi godt tænke at andre vil tænke ret frygtelige ting om os, hvis vi fortæller sandheden, om hvad vi har gjort. I virkeligheden, er det sjældent så slemt, som vi selv forestiller os.
Hvis du forklarer tingene som de er, til dine veninder; at du for mange år siden fortalte den her løgn. At du ikke engang helt kan huske, hvorfor du sagde det, men at du siden har været nødt til at blive ved med at lyve, fordi du har været bange for at sige sandheden, og fortælle at du havde løjet.
Nogle vil sikkert synes at det var mærkeligt at du løj dengang, en jeg tænker også at de fleste vil kunne genkende situationen, med at have sagt noget, som man bagefter fortryder, og ikke helt ved, hvordan man skal komme ud af. For som jeg sagde tidligere. ALLE mennesker lyver ind imellem, så der er en ret god sansynlighed for, at de også har prøvet at stå i en situation som din.
Du spørger om de ikke bare kan glemme det her med din alder. Lige nu, hvor I er på vej i puberteten, og I alle er ved at udvikle jer, er det meget almindeligt at have rigtig meget fokus på hinandens kroppe og udvikling. Derfor kommer alderen selvfølgelig også i fokus.
Igen tænker jeg at den letteste vej til at de stopper med at være så fokuseret på det, er ved at fortælle sandheden. For som du selv siger. Hvis nu de vidste din rigtige alder, er din udvikling jo slet ikke så unaturlig.
Hvis først de ved at du er lige så gammel som alle andre, vil de nok heller ikke være så fokuseret på, lige præcis din udvikling. Så selvom det måske ikke lige var det svar , du havde håbet på, tænker jeg du bedst løser din situation, ved at sige tingene som de er.
Mange hilsner
Niels-Christian