Er der normalt mobning på gymnasier?
brevkassespørgsmål af
Maina
14 år
Hej. Jeg starter på et gymnasium efter sommerferien, og efter som jeg ikke er den bedste når det kommer til at få venner og sådan noget ville jeg gerne spørge om der findes mobning på gym. Man ser ofte, at der er mobning på amerikanske highschools, men er det anderledes i Danmark?

Svar:
Kære Maina.
Jeg tænker, at det er svært at give dig et simpelt svar, fordi jeg langt hen af vejen tror, at mobning ikke er noget, man som sådan kan forudsige. Der er sikkert gymnasier i Danmark, hvor mobning ikke er et problem, samtidig med der vil være gymnasier, hvor det måske er. Det afhænger nok rigtig meget af de mennesker, som går på gymnasiet, og selvom jeg gerne ville, så kan jeg altså desværre ikke garantere hverken det ene eller det andet. Men det jeg tænker er den gode nyhed er, at gymnasiet tit er et sted, hvor man har mulighed for at møde rigtig mange forskellige mennesker, og selvom du skriver, at du måske ikke føler at du er den bedste i verden til at få nye venner, så er jeg overbevist om, at du også vil finde dig nogle gode venner og veninder på dit kommende gymnasium. Det kan være, at det tager noget tid, da man tit lige skal lære hinanden at kende lidt før, man kan mærke, om det er en person man har det godt med, og som man har lyst til at tilbringe tid med. Det tænker jeg faktisk ofte er det mest naturlige, og altså er det vigtigt, at man ikke går hjem den første dag og er vildt bekymret, hvis man ikke lige har mødt én, hvor det bare "klikkede". Det er tit den stereotype fremlægning i film, at man falder i snak med en person over noget tilfældigt, og "pling!" fra det øjeblik er man verdens bedste venner. Det kan selvfølgelig godt være, at det sker, men det kan som sagt også tage lidt tid, så vær tålmodig og vær dig selv, så er jeg sikker på, at det nok skal komme. Mange gymnasier har også forskellige udvalg og klubber, hvor man kan mødes på tværs af klasserne, og dette kan også være en fin mulighed for at møde nogen, som man svinger godt med.
Hvis du er uheldig og du oplever mobning på dit kommende gymnasium, så er det vigtigt at få snakket med nogen om det. Det kan være en lærer eller vejleder på gymnasiet eller måske dine forældre, som kan hjælpe med at få det stoppet.
Til sidst så tænker jeg også, at det er værd at nævne, at du helt sikkert ikke er den eneste, som er nervøs for at skulle starte på et gymnasium efter sommerferien. Det er helt almindeligt og meget forståeligt, at man er lidt eller meget nervøs for hvordan det skal gå, når man skal starte et nyt sted og med nye mennesker, og måske det endda kan være en samtale-starter første dag, at sige det som det er, da mange vil have det på præcis samme måde. Uanset, så vil jeg ønske dig rigtig meget held og lykke med din kommende gymnasiestart Maina! Jeg tror, at det bliver virkelig spændende, og jeg håber, at du glæder dig. Hvis du dog har nogle andre bekymringer, eller bare gerne vil snakke lidt mere om det, så er du jo rigtig meget velkommen til at skrive her i brevkassen igen eller komme forbi vores chat, som har åbent mandag og onsdag 14-17 og tirsdag og torsdag 18-21.
Mange positive tanker fra Amanda