selvskade/selvmordstanker

brevkassespørgsmål

selvskade/selvmordstanker

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Jeg er en pige på 18 år
og har brug for noget hjælpe nu og her
jeg høre stemmer hele tiden
og jeg har selvmordstanker hver dag
og jeg skær i mig selv hver dag nogen
gange flere gange om dagen jeg kan ikke holde det her ud mere
jeg har lige forsøgt selvmord for 5 uger siden
og nu tænker jeg på og gøre det igen
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved mig slev
mere når jeg skader mig selv ville jeg ønske at jeg vil dø af det
for kan ikke holde mit liv ud mere

håber i kan hjælpe mig lidt
hilsen

Svar:

Hej Du!

Det må være rigtigt svært at være dig lige nu, når livet er så hårdt, at du blot ønsker at dø. Du skriver selv, at du har brug for hjælp og det er jeg helt enig i!

Det er vigtigt, at du får hjælp. Jeg tror, at det vil være rigtig godt for dig, hvis du kontakter din læge og fortæller ham/hende, hvordan du har det!

Det er vigtigt, at du er helt ærlig over for din læge. At du fortæller, at du hører stemmer hele tiden, at du har selvmordstanker hver dag og at du håber på at dø af det, når du skærer i dig selv. Lægen kan bedst hjælpe dig, hvis du er helt ærlig over for ham/hende.
Hvis det er svært for dig, at sige det hele til lægen, kan du måske skrive det ned på et stykke papir, eller printe det spørgsmål du har skrevet til brevkassen, for her du beskriver meget konkret, hvordan du har det.

Jeg kan ikke præcis fortælle dig, hvordan lægen vil hjælpe dig, da det afhænger af den enkelte læge. I nogle tilfælde vil lægen selv forsøge at hjælpe med nogle samtaler, mens lægen i andre tilfælde måske vil forsøge at finde et sted, hvor du kan får den hjælp du har brug for.

Du skal vide, at det kan blive anderledes. Du kan få det bedre, men det kræver at du søger hjælp!

Hvis det er svært for dig, at skulle ringe til lægen og bestille tid, kan du logge på chatrådgivningen. Her kan du anonymt chatte med en rådgiver, og sammen kan I måske øve, hvad du kan sige til lægen. Chatrådgivningen har åbent mandag –torsdag kl. 15 -19.

Hvis du bedre kan lige at snakke i telefon, så har Livslinien en telefonrådgivning, der er åben alle dage kl. 11 -23. Telefonnummeret dertil er 70 201 201.

Det er rigtigt godt, at du har valgt at søge hjælp her i brevkassen. Jeg håber, at du finder modet til at søge hjælp enten hos lægen, eller en anden voksen, som du har tillid til. Det er vigtigt, at du får hjælp!

De bedste tanker
Marianne