Lær st sove alene
brevkassespørgsmål af
Nadia
20 år
Jeg bor med mine forældre. Mine forældre rejser nogle gange længere perioder en månedstid. når de er væk sover jeg næsten ikke. Jeg frygter at der skal ske mig noget.
Hvordan lære jeg at få ro på min angst for at sove alene?

Svar:
Hej Nadia.
Mange tak for dit brev. Det lyder rigtig svært, at du næsten ikke sover, når dine forældre ikke er hjemme. Det må være rigtig hårdt at have svært ved at sove og frygte, at der skal ske dig noget, og særligt hvis det kan stå på i en måned af gangen, når dine forældre er ude at rejse så længe.
Det kan være meget udmattende ikke at få sin nattesøvn, og hvis man ikke får sin søvn i længere tid af gangen, kan det påvirke ens generelle velbefindende. Søvn og hvile er ligeså vigtigt som mad og drikke, for at vi kan fungere og hænge sammen i hverdagen. Derfor kan det være en rigtig god ide, hvis du kan hvile dig eller få en lur i løbet af dagen, hvis du næsten ikke har sovet om natten. Selvfølgelig skal det ikke være sådan at du sover en alt for lang lur om dagen, som gør at du så ikke kan falde i søvn igen om aftenen.
Hvis man oplever at være bange og have svært ved at falde i søvn, kan nervøsiteten for, at blive bange for ikke at kunne falde i søvn betyde, at man ikke kan sove. Sagt på en anden måde, kan din nevøsitet for, om du kan falde i søvn, betyde at du rent faktisk ikke kan falde i søvn, fordi du bliver nervøs for det på forhånd. På den måde kan man selv komme til at blokere for, at kunne falde i søvn, fordi man er kommet til at gå ind i en negativ spiral.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil lære at få ro på din angst for at sove alene, og kunne falde i søvn uden at frygte, at der skal ske dig noget. Jeg vil komme med lidt råd til, hvad du kan gøre, når du oplever at blive bange for at sove alene og frygter, at der skal ske dig noget. Det kan være, at det vil hjælpe dig, hvis du kan få en veninde eller en fra din familie til at komme på besøg og overnatte? Måske har de endda mulighed for, at sove ved dig i flere dage. At der er nogen, kan hjælpe dig med at give dig en følelse af tryghed. Hvis der ikke lige er nogen, som har mulighed for at sove hos dig, kan det også være, at det vil være en hjælp at snakke i telefon eller skrive med nogen, lige inden du skal til at sove. Det kan være, at det vil give dig en følelse af, ikke at være alene. Det kan også være, at det vil være en hjælp at lytte til noget mindfulness musik, en lydbog eller en podcast lige inden du skal sove. Det kan både berolige dig og måske få tankerne væk fra at være bange for at sove, til at tænke på noget andet. Det kan også være, at det ville være rart at læse i en hyggelig bog eller se et afsnit af din yndlingsserie inden du skal sove, for at få tankerne hen på noget andet. Det kan også være, at det vil være rart at have en lille lampe tændt, enten på dit værelse eller ude i gangen. Lys kan også give en følelse af tryghed.
Hvis ingen af de ting kan give dig en følelse af tryghed, og at der ikke er noget af det, som kan hjælpe dig til at kunne falde i søvn, synes jeg at du skal prøve at snakke med dine forældre om, hvad du kan gøre for at kunne falde i søvn og sove, når de ikke er hjemme. Det kan være, at du har brug for at snakke med en fagprofessionel om din angst. Eller det kan være, at du måske kan finde et kæledyr, som kan få dig til at føle dig mere tryg når du er alene hjemme.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og at det bliver bedre og nemmere for dig at føle dig tryg, så du kan falde i søvn fremover, når dine forældre er væk. Du er også altid velkommen til at skrive i vores 1-1 chat.
De bedste hilsner fra
Gro.