Livstruende undervægt?

brevkassespørgsmål

Livstruende undervægt?

brevkassespørgsmål af
Anonym pige
13 år
Oprettet 9 måneder 3 uger siden

Hejsa. Jeg er en 13årig pige der lider af anoreksi. Jeg har haft anoreksi siden 9 års alderen og gået i behandling on off i 4 år så intet nyt der. Jeg har oplevet sonde med tvang, indlæggelse med tvang altså politi, bosteder somatisk afdelinger alt det der. Jeg blev udskrevet fra mit bosted da jeg var et godt sted og var motiveret til at blive rask, derfor afsluttet psykiatrien mig også. Det går nedad hjemme hos mine forældre igen. Mine familie behandlere fra kommunen af er alvorligt bekymret pga min vægt. Så kommer mit spørgsmål her - jeg vejer 32kg og er 162cm høj 13årig pige. Jeg kan ikke se problemet. Min vægt var 44kg start oktober til nu hvor den er 32kg. Kan godt se det er under gennem snit men de begynder at snakke indlæggelse igen og bruger ord som “livstruende undervægtig” osv. de mener jeg ligner en der er ved at dø om mine forældre syndes jeg ser forfærdeligt udsultet ud. Jeg kan bare ikke selv se det syndes jeg ser OK ud. Hvad er din lægelige vurdering? (De voksne er indenover det her, så ingen grund til bekymring. Får også taget blodprøver og der bliver lagt en plan i skrivende stund) tror bare jeg har brug for en læge der ikke har set mig til at sige om jeg virkeligt er så undervægtig som de siger. Og om du tænker at det er skidt nok til at jeg skal være nervøs for om de indlægger mig… thanks x

Svar:

Hej, og tak for dit gode spørgsmål.

Jeg må indrømme, det er et af de spørgsmål, som også selv kan udfordre læger. Du skal først og fremmest have stor ros for, at du tør tale åbent og ærligt om det, for det er ikke alle der kan.

Jeg tænker i første øjekast, at hvis man udelukkende kigger på din vægt og højde, så kan man beregne dit BMI som ligger på ca. 12, hvilket pr definition er "undervægtigt".
Jeg læser bag linjerne, at bekymringen går på vægttabet fra 44kg til 32kg, altså på 12 kg gennem ca. 2,5 måneder. Jeg fornemmer på dig, at du selv erkender vægttabet, men som jeg forstår det, så synes du selv at du ser OK ud? Jeg tænker umiddelbart som læge, at det er et relativt stort vægttab siden oktober, men man skal også huske på, at du erkender det, og går med til blodprøver og diverse planer i skrivende stund. Nu kender jeg dig ikke, men jeg ser helst som læge, at dit vægttab ikke falder mere under 32 kg. Og så hører jeg dig skrive, at "det går nedad hos dine forældre igen".. kunne det være årsagen til vægttabet siden oktober? Jeg læser samtidig også, at du er motiveret til at blive rask, hvilket er MEGA sejt af dig, og jeg synes selvfølgelig at du skal blive ved med at holde fast i din motivation.

Min konklusion vil være, at ud fra dit BMI, så er du pr definition undervægtig, men man skal også huske på, at du erkender selv problematikken, og er motiveret til at gøre noget ved det. Jeg ved det kan være enormt svært, men jeg kan også godt forstå hvorfor de andre sundhedsprofessionelle er bekymret for din undervægt.
Jeg vil selvfølgelig anbefale, at du følger de planer der bliver lagt for dig, og du er altid velkommen til at skrive herinde hvis du ligger inde med spørgsmål du mangler svar på.

Håber det var svar på det, som du efterspurgte.

Mvh

Khaled

Khaleds billede
Khaled fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål