Kvalme efter sex
brevkassespørgsmål af
Emily
15 år
Hej Brevkasse Jeg får nogle gange ondt i underlivet ligesom menstruationssmerter og kvalme efter samleje. Jeg vil bare gerne vide om det er normalt, og er jeg den eneste der føler det?

Svar:
Kære Emily,
Hvor er det godt, at du skriver. Du er nemlig slet ikke den eneste, der har det sådan. Men der er ikke mange, der snakker om det, så derfor kan man føle, at man står alene med det.
Først og fremmest er det jo ikke så rart med smerter og kvalme efter samleje. Det er ikke unormalt, men det bør heller ikke være sådan. Det bør være en rar oplevelse både under og efter. Mit bedste råd er at snakke med din partner om det. Måske kan I sammen finde ud af, om der er specifikke ting under samlejet, der gør det værre eller bedre. Det kan virke grænseoverskridende, men kan også blive en rigtig god snak og forhåbentlig ende med samleje uden smerter eller kvalme.
Hvis du har andre symptomer som ændring i udflåd, kløe, svie når du tisser eller ændringer i din menstruationscyklus, vil jeg anbefale, at du kontakter din egen læge. Din egen læge kan så undersøge, om der er en anden årsag til smerterne og kvalmen.
Jeg håber, du kan bruge svaret - ligesom jeg tænker, at der sidder mange andre unge kvinder med samme problem, som har været glade for, at du har skrevet ind.
Mange hilsner
Eva