Er det farligt

brevkassespørgsmål

Er det farligt

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

hej... jeg har virkelig brug for svar hurtigest mugligt, jeg var ude med nogle venner, og i løbet af 1 time ca havde jeg tømt 2 doser af redbull, jeg bkev først hyper, så efter lidt tid blev jeg svimmel, min puls er lige nu på 19, tidligere var den på 28, før jeg drak dem var den på 12, jeg har lyst til at kaste det hele op, den det får jeg ikki, så mine spørgsmål er...

1. er det farligt bår bulsen stiger på den der måde?

2. skal jeg stoppe at drikke redbull?

3. er jeg for ung til redbull?

4. Er det farligt?

håber i svarer HURTIGT!!!

hilsen: redbull elskeren!

Svar:

Hej med dig

Godt du skriver når du bliver i tvivl om du drikker noget der faktisk ikke er helt godt for dig...særligt når du oplever det her med at pulsen stiger sådan.

Som udgangspunkt kan man godt sige at RedBull og andre drikke der indeholder store mængder koffein ikke er særlig gode til børn. Koffein virker opkvikkende og det at pulsen sitger er en helt almindelig reaktion på at indtage koffein. Det samme sker hvis man eksempelvis drikker kaffe med koffein.

Og nu direkte til dine spørgsmål:

1. er det farligt bår bulsen stiger på den der måde?
Nej, det er det ikke. Pulsen kan også stige hurtigt når man eksempelvis motionerer. Det er ikke i sig selv farligt.

2. skal jeg stoppe at drikke redbull?
Jeg tænker det nok er en god idé, kun at drikke energidrik en sjælden gang i mellem eller helt stoppe.
Som nævnt er koffein opkvikkende, så man føler sig mere frisk. Men faktisk så er det der sker mere at de stoffer i hjernen som fortæller os at vi er trætte bliver "lammet" af koffeinen. Så vi tror vi er mere friske end vi faktisk er. Så hvis man drikker for meget energidrik med koffein (og der skal ikke meget til for en ung som dig) så kan kroppen tro at den er frisk når den faktisk har brug for at slappe af og hvile. Og hvis man ikke hviler nok, kan kroppen med tiden godt tage skade.

3. er jeg for ung til redbull?
Ja...se svar 2 :)

4. Er det farligt?
Nej, det er ikke farligt at drikke en enkelt energidrik ind i mellem.
Ja, det kan være skadeligt hvis du drikker energidrik hver dag i så ung en alder. Som voksen kan det være okay, men som 12-årig er din krop ikke helt så modstandsdygtig til at kunne klare den mængde koffein.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål