Mine muligheder for at komme væk.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Hvad for nogle muligheder har man for at komme væk hjemme fra, Hvis man ikke kan sammen med sin mor, og jeg har haft mange selvmordsforsøg bag mig af andre grunde... Hvad er mine muligeder. Og hvis jeg tog på efterskole efter ferien, ville der så være mulighed for at komme et andet sted hen i weekenderne. Mvh K

Svar:
Hej K
Tak for dit spørgsmål. Hvis du har det svært derhjemme og ikke har lyst til at bo hjemme mere, så har du en mulighed.
Du skal kontakte familierådgivningen for børn og unge i din kommune. De vil tage en snak med dig og derefter indkalde din mor.
Efter samtaler med jer begge to, vil de og jeres sagsbehandler vurdere om det ville være bedst for dig at bo et andet sted.
Hvis i bliver enige om det, er der forskellige muligheder. Man kalder det en anbringelse og det er typisk på ungdomsintitutioner, pensioner eller plejefamilie.
Du skriver at du gerne vil på efterskole, men ikke hjem i weekenden. Jeg kender ikke alle de muligheder der er, men det vil de kunne forklare dig i familierådgivningen.
Jeg kender ikke dit forhold til din mor, men jeg kan godt læse ud fra dit spørgsmål, at der er ting i dit liv som er svære for dig. Jeg vil anbefale at du prøver at snakke med din mor og de tanker du har om at flytte. Måske kan i blive enige om hvilken model der er den bedste.
Ud over at kontakte familierådgivningen i din kommune, vil jeg anbefale dig at besøge chatten her i Cyberhus, hvor du kan uddybe og chatte med en voksen. Måske kunne det være rart for dig at sætte lidt flere ord på det.
Du er velkommen til at skrive til mig igen, hvis du mangler svar på flere spørgsmål.
Venlig hilsen
Erroll