Blokade af prono
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg ser nogle gange porno, og det gør jeg på Pronhub. Der er der en bestemt kanal, joymii, som jeg godt kan lide. Det er typisk 20-årige, der er med i deres videoer. På alle videoerne er der en adresse: joymii.com, som jeg nu har forsøgt at besøge, fordi jeg tidligere på Pornhub havde fundet en god video, som jeg ikke kune genfinde (jeg tænkte, at der måtte være bedre søgefunktioner på deres egen hjemmeside). Jeg blev øjeblikkeligt afivst, men jeg troede, vores internet var ustabilt igen, så jeg prøvede et par gange, indtil det gik op for mig, at det nok er min teleudbyder, TDC, der har blokeret det, fordi det indeholder børneporno (hvilket jeg må antage, det gør, siden det sandsynligvis er på listen). Jeg er bange for, at jeg nu skal stilles til ansvar for at have søgt på børneporno, men jeg ved jo godt, det er ulovligt, og det var slet ikke min hensigt. What to do?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan sagtens forstå at du er bekymret.
Prøv dog at slå koldt vand i blodet. Det er ikke ulovligt at surfe almindelig porno, og det kan jo ske, at man havner et forkert sted. Derfor har Red Barnet og Politiet i Danmark et samarbejde om at anmelde sider med børneporno. Når en side er blevet anmeldt, vil en dansk besøgene efterfølgende få en advarsel, når man er på vej ind på en side med børnepornografi.
Hvis du er havnet på siden en enkelt eller nogle få gange, så skal du ikke være bange for, at politiet kommer efter dig. Loven er primært møntet på folk, der downloader og deler børnepornografi. Advarslern er netop lavet for at oplyse almindelige surfere om, at siden indeholder materiale, som er ulovligt.
Du kan selv bidrage til at andre ikke får samme ubehagelige oplevelse. Hvis du selv opdager en side med mindreårige, så gå ind på siden herunder:
http://www.redbarnet.dk/Anmeld-b%C3%B8rneporno.aspx?ID=139
Her skal du anmelde den pågældende side. På den måde fortæller du også at det ikke var din intention at havne der. Du har mulighed for at være anonym.
Venlig hilsen Jonas