Filmet nøgen
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.
Jeg viste bryster og fisse over skype til en 15 årig fyr og han filmede mig nu bruger han det så mod mig og siger han vil ligge det på facebook hvis jeg ikke viser igen og sådan
Har kun hans skype og aner ikke hvad hans facebook er hvad fuck skal jeg gøre?!

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Det er super godt at du skriver! Første skridt er altid at bede om hjælp. Godt at du gør det.
Det du oplever er stærkt grænseoverskridende og meget ubehageligt. Det er under ingen omstændigheder i orden at blive truet med den slags. Hvis han offentliggør billederne er det også meget ulovligt. Det kan være et kæmpe slag, at en person som man godt kan lide og stoler på pludselig bliver en helt anden.
Som du sikkert allerede ved, så er det aldrig nogen god idé at vise sig nøgen på billeder, video og webcam, fordi det meget nemt kan kopieres og deles. Men nu er skaden sket, så lad os kigge på hvad du så kan gøre.
1) Når du kun kender drengens skype, er det også sandsynligt at han slet ikke er den du tror. Måske er personen en voksen, der udgiver sig for at være 15 år. Du skal under ingen omstændigheder sende ham mere eller gå mere på webcam med ham. Men du skal tage de beviser, du kan. Screenshots af jeres samtaler osv.
2) Her kommer det svære: du er nødt til at sige det til dine forældre eller nogle voksne som du kan stole på, og som kan hjælpe dig. Dine forældre skal hjælpe dig med at kontakte politiet. Politiet kan så fortælle dig hvad der er næste skridt. Det kommer lidt an på, hvad de kan se og vide om personen på den anden side. Hvis du synes det er meget svært at få det sagt til dine forældre, så vil jeg anbefale dig at du først bruger Cyberhus' chatrådgivning, som har åbent eftermiddage og aftener (mandag til torsdag). De voksne chattere kan snakke det hele igennem med dig og komme med gode forslag til, hvordan du får det sagt til dine forældre.
Du oplever måske skam, fordi du har vist dig nøgen på webcam, selvom du måske godt vidste at det var en dum idé. Men det er super vigtigt at du siger det til voksne, så du kan komme videre med dit liv. Det er ikke ok, at du skal bekymre dig resten af livet om den video finder vej til internettet, vel?
Jeg håber du får det sagt - men start i vores rådgivning. Det vil gøre det lettere.
Held og lykke herfra
Mvh Jonas