sex optagelse uden lov
brevkassespørgsmål af
susanne
23 år
Jeg har lige opdaget at min mand har filmet vores sex x flere, haft det på et USB stik og haft det med offshore. Her er der en anden kollega der har taget dette USB stik, og sender mig en mail herom da det er tydeligt at jeg er intet anende omkring dette. Dette er meget krænkende og overskrider mine grænser, hvilket min mand absolut godt ved og defor ikke har spurt mig om lov forinden. Jeg har opdaget at han har gjort det gennem mange år også ved hans tidligere kæreste desværre
Er det ulovligt ??

Svar:
Hej med dig
Det korte svar er - ja. Det er bestemt ulovligt. Udover det er det også meget forkert rent moralsk
Straffelovens § 264 d er et værn mod krænkelser af privatlivets fred. Bestemmelsen forbyder uberettiget videregivelse af private meddelelser og billeder.
"Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden."
Der kan muligvis være andre paragraffer om krænkelser af privatlivet indover også. Her tænker jeg på, at du jo også er blevet filmet mod din vilje.
Selvom det er grænseoverskridende, synes jeg du skal kontakte politiet. Husk at indsamle beviser (screenshots mv.) De kan guide dig til næste skridt.
Mvh Jonas