penge
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej jeg har for tiden fået rigtig mange penge fra mænd, da jeg på en måde sælger min "krop" sender billeder med undertøj på hvilket jeg godt kan lide, jeg får det virkelig godt af at gøre det det svært at beskrive det. Det er ikke billeder jeg skammer mig over dvs. det er helt almindelige undertøjs eller bikini billeder hvor jeg selv synes jeg ser virkelig godt og og hvis billederne nogrnsinde kom ud på nettet skulle jeg i hvert fald ikke bekymre mig om at folk synes jeg var grim (men er da selvfølgelig stadig bange for at billederne ender de forkerte steder) jeg ville aldrig kunne finde på at sende billeder uden undertøj på, mit spørgsmål er om alt det her er forkert af mig? er jeg for ung til at jeg finder det her attraktivt og har lyst til at gøre det, det som om at hele min seksualitet går ud på at sende billeder af mig selv til fyre, lidt ligesom de mænd/drenge der sender nudes til piger

Svar:
Kære du.
Det er rigtigt godt, at du gør dig nogle tanker om det, du gør, og om det er forkert at gøre. Det kan være godt at vende ens tanker og bekymringer med andre, så det er rigtig godt, at du har skrevet til os.
Det er meget forskelligt, hvad man finder attraktivt og hvad man har lyst til, og du har en alder, hvor det er naturligt at begynde at udforske sig selv og sin seksualitet. Så det er ikke nødvendigvis forkert, at du finder det attraktivt at sælge dine undertøjsbilleder. Men jeg tror, at det er vigtigt, at du prøver at finde ud af, hvorfor du får det godt af det, for det kan være rigtig sårbart at dele så intime billeder med andre, man ikke kender. Du skriver selv, at du er bange for, at billederne ender de forkerte steder, og det kan jeg godt forstå, er en bekymring du har. Det er der også en risiko for, at de gør, når dem, du sælger billederne til, måske ikke er nogen du kender og stoler på, og ikke ved, hvad de kan finde på at gøre. Så det er vigtigt, at du passer på dig selv. Og derfor tror jeg, at det er vigtigt, at du finder ud af, hvorfor din seksualitet lige nu handler meget om at sende de her billeder af dig selv. Er det anerkendelsen? Er det spændingen? Er det for pengene? Eller er det noget andet? For grunden eller grundene til, at du finder det attraktivt, kan du måske kan få opfyldt på andre måder, hvor det er mere sikkert for dig. For det, at du tager penge for billederne, er også meget sårbart og risikabelt. Jeg ved fra andre unge, der har prøvet at gøre noget lignende, blev hurtigt fanget af de penge, de kunne tjene, og det kunne være med til, at deres grænser blev rykket lidt hele tiden, fordi de kunne tjene mange penge på få billeder. Og det kan være svært at håndtere, at man så "nemt" kan tjene penge. Derudover er det godt at tænke på, hvordan du mon vil have det, når du bliver ældre, at fremmed mænd har så intime billeder af dig, og at du ikke har kontrol over, hvor billederne ligger henne, og at de potentielt kan ligge på nettet for evigt. Det er selvfølgelig svært at vide nu, hvordan du vil have det med det, når du bliver ældre, men det er stadig vigtigt at overveje.
Det er vigtigt for mig at sige, at der ikke er noget i vejen med at tage billeder af sig selv i undertøj og finde det attraktivt. Men lovmæssigt er det lidt en gråzone, det du gør. Hvis billederne er seksualiseret, og hvis du tager billeder, hvor der er fokus på kønsdele, så er det faktisk ulovligt for dig at sende dem, for når man er over 15 år, men stadig under 18 år, må man kun dele et intimt billede til en kæreste.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker til at blive klogere på, om du skal fortsætte med at sælge dine undertøjsbilleder. Det er i hvert fald vigtigt, at du passer på dig selv.
Mange hilsner Pernille