Chikane
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
En person har udgivet sig selv for at være mig i en sexchat og givet mit nr til alle mulige, flere har kontaktet mig og chikaneret mig i løbet af natten.
En mand har også sendt billede af sin kønsdel til mig. føler mig meget krænket, har skrevet til siden de har ip adressen men må kun oplyse til politiet.
hvad er mine rettigheder og muligheder?

Svar:
Hej med dig
Det du har oplevet er rigtigt ubehageligt. Udover den åbenlyse chikane er der også tale om identitetstyveri. Det er ikke lovligt at udgive sig for at være en anden person. Heller ikke på nettet.
Jeg tænker at dit næste træk er en snak med politiet, hvor du kort forklarer hvad der er sket. Politiet vil derefter tage stilling til om det er nok til en anmeldelse, eller om de blot skal henvende sig til den hjemmeside, der er anvendt.
Det er korrekt at hjemmesiden ikke må oplyse dig IP-adresse på personen, da det kræver dommerkendelse; men de kan måske godt overtales til at slette de chats/indlæg, hvor dit tlf-nummer er blevet offentliggjort.
Du har gjort det rigtige ved at tage kontakt til siden og anmelde chikanen. Hvis nogle mennesker fortsætter med at kontakte dig, kan du undersøge om din telefon kan blokere for de pågældende numre. I sidste ende kan det betyde at du må skifte tlf-nummer, hvilket naturligvis er ærgerligt. Men er trods alt bedre end at skulle bekymre sig hver gang telefonen bipper eller ringer.
Så kontakt din lokale politistation og få en snak med dem. Og husk at du ikke har gjort noget ulovligt.
Mvh Jonas