Hvorfor skal man altid forsvare ikke at ville deles på FB og
brevkassespørgsmål af
Henrik
25 år
Hej. Her i julen blev der taget en masse familiebilleder ol. Ren hygge :) Men .. når så nogen vil lægge dem på FB og man siger nej! Så skal forklare hvorfor det overskrider ens grænser Det er ret faktisk ret krænkende at skulle forsvare sig. Hvis nogen havde klappet min søster bagi ville det være ret krænkende at bede hende forklare hvorfor det var et problem Så hvorfor er det nødvendigt at skulle forsvare ikke at ville deles på asociale medier Og er der ikke et godt afvæbnende svar så man ikke behøver forsvare at man bare ikke vil ;( Mvh Henrik

Svar:
Hej Henrik,
Glædelig jul og godt nytår. Og tak for din besked.
Jeg tror der er vildt mange der kan genkende det du beskriver: En kæmpe frustration over at blive delt mod sit samtykke. Det er både irriterende, grænseoverskridende og kan være ret ubehageligt. Ikke kun dét at blive delt, men også at bede folk om at tage tingene ned igen. Så jeg er med dig hele vejen.
Du spørger om der findes et afvæbende svar, så man ikke behøver at forsvare sig hver gang det sker. Jeg sidder desværre ikke inde med en sætning som virker klokkeklart hver gang. Jeg tror faktisk også, at man skal starte et andet sted end når "skaden er sket". For det er ikke kun et spørgsmål om at afrette fejl, men om at ændre en delekultur. Og den ændrer man faktisk bedst ved at spille på det positive.
Jeg vil anbefale dig at tage en rar og åben snak med din familie/venner om, hvad I tænker om at dele ting på sociale medier og hvordan I har det med at blive delt, og allerhelst når I ikke er igang med at tage billeder. Ved at hive snakken ud af selve billedesituationen, så gør man det også mindre sårbart for dem der rigtig godt kan lide at dele alle mulige ting på sociale medier. Ellers kan det muligvis blive opfattet som et angreb og så er det ikke rart for nogen af jer. Her vil jeg også anbefale dig at fokusere på hvad DU tænker, og hvilke ønsker DU har, ift at blive delt på sociale medier. Det er ikke en god idé at være meget stålfast på at "SÅDAN ER DET BARE" og "DET VED ALLE DA", når der er mange forskellige holdninger og meninger om det at dele og blive delt på sociale medier. Ved at holde det på egen banehalvdel, er du faktisk med at afvæbne hele situationen. Her må du selvfølgelig gerne referere til lovgivningen der siger, at man faktisk skal have samtykke til at dele billeder af nogen. Men hold fast i den positive og rolige tilgang. Og husk på, at det kan være svært at ændre adfærd og vaner fra den ene dag til den anden, men at det kan være en positiv proces hvis man taler med hinanden om det.
Jeg ved godt det blev et lidt blødt og knapt så konkret svar, men jeg håber alligevel du kan bruge det til noget. Jeg krydser fingre for en rarere delekultur hos dig og dine ;)
Bh Anna