Billederne!!!!!!!!!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg er en pige på 12 år.
Jeg tog et billede af min veninde hvor hun stod i bar røv...
Hun gav mig lov til at ligge billedet op på snapchat, og så gjorde jeg det!
Men vi havde dog ikke tænkt på at folk kunne tage screenshot af det, og alle fra vores nye skole ( af drengene ) har billedet,og de gider ikke at slette det, og nu giver min veninde mig skylden for det, og så siger jeg til hende at det var hende der gav mig lov...
Jeg er så flov over at jeg lagde det op, og jeg så får skylden for det nu, og jeg er så bange for at folk hader mig nu! :-(

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål. Du er desværre ikke den eneste der har oplevet noget lignende, så det er godt at du deler din oplevelse så andre også kan læse med.
Det du/I har oplevet er desværre ikke unormalt i dag. På mange skoler har jeg oplevet historier, som minder meget om din.
Som du selv siger det, så er det ikke alle der ved, at man kan tage screen shots af SnapChat-billeder eller gemme dem på anden vis. Uheldigvis er det yderst nemt at gøre det.
Det, som man synes er sjovt her og nu, kan nogle gange vise sig slet ikke at være sjovt, når det pludselig er sket. Eksempelvis hvis man har sendt uheldige billeder via Snapchat og fortrudt det igen.
Jeg synes I skal sige det til en lærer, som I kender godt. Det er vigtigt at det bliver meldt ud fra en voksen at alle skal slette billedet.
Når det er sagt skal du også vide at man ikke kan garantere, at alle kopier af billedet forsvinder. Til gengæld kan I måske glæde jer over at det "bare" er et billede af en bar røv. Selvom det er irriterende, så kunne det være langt værre.
Husk at snakke med nogle voksne om det, ok?
Mvh Jonas