Ophaversretten

brevkassespørgsmål

Ophaversretten

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 9 år 2 måneder siden

Kære Cyberhus
Jeg har lavet en billede video, som jeg gerne vil ligge op på facebook, men er det lovligt. Alle billederne er privatbilleder jeg selv har taget, men sangen der afspilles er fra itunes og det er sangen, Whereever you will go af the calling.
-Må man gerne ligge den op eller skal man have lov og fra hvem?
-Har du en ide til hvad jeg kan gøre?
Hilsen H

Svar:

Hej H

Tak for dit spørgsmål.
Ophavsretten er til for at beskytte kunstnere (og alle andre, der laver kunsnerisk materiale som musik, video, film osv.). Det betyder at man er sikret ejerskab af værket samt at man betales for brugen af værket.
Derfor kan man ikke bare bruge et nummer af The Calling til en video som du gerne vil lægge ud offentligt. Uploader man eksempelvis filmen til Youtube, så kan The Calling (eller deres pladeselskab) kræve at videoen bliver fjernet (hvis det er en privat person, der har uploadet den uden at ville tjene penge på den) - eller kræve erstatning/kompensation, hvis det er et firma, der har brugt sangen uden at få lov.
Hvis du virkeligt gerne vil bruge sangen kan du prøve at skrive til pladeselskabet; men det er nok ikke særligt sandsynligt at du får lov, desværre.

Måske skulle du i syedet overveje at bruge noget musik, som er under det der hedder "Creative Commons". Det betyder at man må bruge det hvis man husker at angive kilden til nummeret. Du kan læse mere om Creative Commons her, og i øvrigt finde en database over musik med Creative Commons her: http://creativecommons.org/legalmusicforvideos

Jeg håber du får lavet en fed video!

Mvh Jonas

jonass billede
Jonas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål