Lillesøsters problem
brevkassespørgsmål af
Asta
12 år
Hej jeg hedder Asta og er 12 år gammel. Jeg har et problem som jeg gerne vil dele med jer fordi det handler om min lillesøster Sarah der er 9 år gammel som tit kommer til at tisse i sengen om natten og vi bor på samme værelse. Jeg vil gerne hjælpe hjælpe fordi jeg syntes det er synd for hende men jeg ved ikke hvordan. Hun vil ikke have at jeg siger det til vores mor eller far fordi hun er bange for at de bliver sure på hende fordi hun jo er 9 år. Min lillesøster har det ikke ret nemt i skolen og bliver tit drillet af dem i sin klasse, fordi hun har en kronisk sygdom der gør at hun ikke vokser ret meget. Jeg har lovet hende at jeg gerne vil hjelpe hende fordi hun er meget ked af det, men jeg ved bare ikke hvordan fordi det sker så tit. For 2 dage siden da vi skulle i seng begyndte hun at græde fordi hun ikke ville sove og sagde jeg til hende at hun måtte kravle op i min seng så vi kunne ligge sammen. Da hun kom op til mig krammede jeg hende fordi hun var så ked af det og sagde at hun savnede far fordi vores forældre er skilt. Bagefter kunne jeg mærke at hun tissede og så blev jeg lidt sur fordi hun gør det hver nat og vores mor ikke skal vide det. Så vi kravlede ned i hendes seng og sov der om natten.

Svar:
Kære Asta
Før jeg svarer på dit spørgsmål, så vil jeg bare rigtig gerne sige, at jeg synes, at det lyder til, at din lillesøster er SÅ heldig at have en storesøster som dig. En storesøster, som er opmærksom på hende, og som gerne vil trøste, hjælpe og passe på hende. Hvor er det bare skønt at høre, at hun har dig, særligt når hun har det svært.
Tilbage til dig spørgsmål om, hvordan du bedst hjælper din søster. Du skriver, at din søster er bange for, at jeres forældre bliver sure, og det kan jeg godt forstå. At tisse i sengen er noget, som de fleste synes er rigtig pinligt. Når det er sagt, så tænker jeg dog, at din søster faktisk har brug for, at der er nogle voksne, der ved det, så de kan hjælpe hende. Jeg kender ikke jeres forældre, så jeg kan selvfølgelig ikke garantere noget, men jeg håber ikke, at de vil blive sure. Det er nemlig sådan, at hvis man tisser i sengen, når man er lidt ældre, så kan det meget tit handler om, at der er nogle svære ting, situationer og følelser, som man ikke selv kan løse. Det tænker jeg, at rigtig mange voksne ved, og derfor er det mit håb og min forventning, at hvis I eller din søster alene taler med jeres forældre, så vil de forstå, at det handler om, at der er noget, din søster har brug for hjælp til, og at de derfor ikke har nogen grund til at blive sure, for din søster gør det, selvom hun ville ønske, at hun ikke gjorde det.
Så jeg tror, at det bedste du kan gøre, det er at forsøge at tale med din søster og hjælpe hende til at åbne op overfor jeres forældre eller i hvert fald den ene af dem. Også så du ikke kommer til at stå alene med en følelse af, at du skal løse hele problemet for hende. Du er hendes søster, og jeg synes, at du skal blive ved med at være den fantastiske søster, du er. Jeg tænker, at det betyder meget for hende at vide, at du er der for hende, men hvis hun har det svært, så er det vigtigt, at der er nogle voksne, som også kommer indover og kan hjælpe hende.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar! Jeg sender de bedste tanker til både dig og din søster.
Knus
Dagmar