lejreskole
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Spørgsmålet er blevet anonymiseret af Cyberhus
Om nogle måneder skal min klasse på lejreskole til xx . Min klasse er ikke så glad fro den tur. da vi har været til xx for 2 år siden.
Og xx ligger ikke særlig lang fra vores skole. Men min parralel klasse skal til Berlin om nogle måneder. Min klasse synes at turer til Berlin er meget mere
spændene end den til xx. Jeg er ikke så meget for lejreskole så ved mig gør det ikke så meget. men jeg syntes det er ærgeligt for min klasse at vi ikke
kommer til Berlin. Skolen siger at vi ikke kan komme til Berlin Pga. nogle fra min klasse inkl. mig har svært ved at overnatte steder lang væk.
Og at man ikke lige kan tage hjem. jeg synes ikke at det skolen siger passer til mig. Da jeg har overnattet på mange lange ture hvor man ikke lige kan tage  hjem.
Og skolen har heller ikke taget en snak med min klasse om lejreskolen. Og hvor vi skal tage hen.  Jeg synes at skolen har behandlet min klasse
så godt som min paralelklasse omkring  lejreskole.  Og jeg synes at skolen burde tage alle klasser til lejreskole til det samme område.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå, at du er utilfreds på vegne af din klasse med den beslutning din skole har taget ift. hvor I skal hen på lejrskole, og det lyder til, at du føler jer uretfærdigt behandlet, fordi jeres parallelklasse skal på en helt andet tur end jer.
Ud fra det du fortæller, så lyder det til, at din skole har taget beslutningen for at tage hensyn til en række elever, inklusiv dig selv, men du oplever ikke, at de har haft snakke med jer, hvor I har haft mulighed for at kunne fortælle, hvad I ønsker og har brug for. Det kan jeg godt forstå er en træls situation. Jeg ved ikke, om der er så meget at gøre, da jeres skole sikkert er langt i planlægningen, da det kræver en del planlægning at skulle på lejrtur. Men jeg synes nu stadig, at det er vigtigt, at din skole og dine lærere hører jer og hvad I synes om deres beslutning.
Kunne det være en idé, at du taler med dine forældre om det, som kan tage det op med de andre forældre i klassen og sammen vurdere, om de skal tage en snak med jeres lærere? Det kan også være, at forældrene i din klasse er blevet inddraget i beslutningen, og måske ikke har fortalt hele historien til jer? Men uanset kan det måske være meget rart at vende situationen med dine forældre.
En anden mulighed kunne være, at I i klassen snakker sammen om det og finder på noget fælles at sige til jeres lærere, så de ved, hvordan I har det. Jeg synes, at det er en god pointe, at I ikke føler jer hørt og set, og at beslutningen virker til at være truffet på baggrund af nogle hensyn, som ikke er nødvendige at tage. Men det kan også godt være, at nogle af dine klassekammerater har det godt med valget, da de har det svært med at være langt væk hjemmefra, og der er det nok bedst at tage hensyn til dem. Men måske du kan prøve at høre, hvad de andre i klassen tænker om beslutningen?
Jeg kan godt forstå, at det er træls at skulle til den samme by igen. Men tit handler lejrture også om det at være sammen med hinanden udenfor skoletid, og få nogle andre oplevelser med hinanden, og generelt bare være sammen udenfor klasseværelset. Om det er i nabobyen eller en hovedstad i et andet land behøver ikke at være afgørende. Det handler meget om, hvad man gør det til som klasse. Så håber jeg, at I får en god tur sammen og nogle gode oplevelser og stunder sammen, selvom I ikke er helt tilfredse med byen, I skal til.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine tanker om din situation, og ellers håber jeg, at I får en god lejrtur uanset hvor I ender henne.
Mange hilsner
Laura.