ordblind
brevkassespørgsmål af
JJ
16 år
i 8 klasse blev jeg testet for at være ordblind. Da jeg blev testet blev lagge jeg i det røde felt men næsten i det gule felt. Jeg er bange for at jeg er ikke er ordblind for det meste synes jeg ikke der virker som om jeg er ordblind men nogen gange fungere min hjerne ikke når jeg skal skrive eller læse, men for det meste af tiden er det fint. Jeg har også svært ved at finde ud af venstre og højre jeg lærte det først da jeg begynde at gå med ur og uden mit ur er det svære. Hvordan kan jeg være sikker på jeg er ordblind og holde op med at bekymre mig om det?

Svar:
Hej JJ
Du kan kun finde ud af, om du har ordblindhed, hvis du bliver testet for det igen. Det er måske noget, du kan spørge din klasselærer ad om, eller måske kan du snakke med den person, som testede dig i 8. klasse? Måske kan din lærer også fortælle dig lidt mere om testen, hvad den viser, og om ordblindhed generelt? Det kan nogle gange være rart at vide mere om det, man bliver testet for, så man undgår at blive nervøs eller bekymre sig for meget.
Du skriver, at du er bange for, at du ikke har ordblindhed, fordi du kun nogle gange har svært ved at læse eller skrive. Det er sådan, at mange med ordblindhed har særligt svært ved at læse og stave nye ord, som de ikke kender eller har stavet før. Det kan være, at det altså er nemmere for dig at læse nogle tekster, fordi ordene allerede er i dit ordforråd, og at andre tekster er sværere, hvis der er mange nye ord i dem. Men helt almindelige ting som koncentration, søvn, blodsukker, tid på døgnet o. lign. kan også påvirke ens læsefærdigheder og præstationer. Så det er heller ikke ualmindeligt, at man bare har nemmere ved at læse på nogle tidspunkter end på andre. Måske har du prøvet at læse i en bog før sengetid, hvor du var så træt, at du faktisk næsten ikke kunne skille ordene ad?
Hvis det viser sig, at du har ordblindhed, er det vigtigt for mig at fortælle dig, at du helt sikkert ikke er den eneste. Selvom det kan føles pinligt, eller som om du er den eneste i klassen, så har op mod 7 % af den danske befolkning faktisk ordblindhed. Og op mod 20 % har en eller anden form for vanskelighed ved at læse eller stave. Så du kender sikkert nogen, eller har nogen i din omgangskreds, som har ordblindhed.
Jeg håber, at du snart kan få en endelig afklaring på, om du har ordblindhed eller ej. Jeg sender et stort kram i din retning og ønsker dig alt det bedste fremover.
De bedste hilsner
Marie