En meget uheldig situation der har ændret mit liv

brevkassespørgsmål

En meget uheldig situation der har ændret mit liv

brevkassespørgsmål af
Emil
21 år
Oprettet 7 måneder 2 uger siden

Hej Cyberhus, jeg er havnet i en meget uheldig situation jeg gerne vil fremgøre for jer, det er en lang historie men her kommer den. Jeg har altid været meget opmærksom på nettet og de forskellige sociale medier, altid været bevidst om snyd og bedrageri, men det er desværre kommet til en ende nu. Her forleden fik jeg en følgeanmodning fra en tilfældig såkaldt "kvinde" på Instagram. Jeg tænker egentlig ikke så meget over det og lader vedkommende følge mig, så går der ikke engang et par timer før jeg bliver skrevet til. Personen virker til at være meget flink og spørger om normale ting, der ligesom for mig til at sænke mine parader. Vi skriver i omkring 4 dage og så sker der noget lidt efter 00.00 dansk tid. Personen skriver til mig igen og denne gang bliver det seksuelt. Jeg blev spurgt om, vi ikke skulle dele lidt billede frem og tilbage. Jeg var på vagt og sagde jeg kender dig ikke nok endnu, men blev overtalt fordi jeg rent faktisk troede jeg havde fat i en rigtig person. Det der sker er at jeg deler nøgenbillede og en video hvor jeg mastubere på. Lige efter bliver jeg truet med at få det hele lagt på nettet, hvis jeg ikke hoster op med 1000 dollars. Jeg går i panik, men finder fatningen hurtigt og forhandler med personen. Vi kom frem til en deal hvor jeg gav ham 300 dollars. Processen var bitcoin og meget lang og frustrerende. Vedkommende havde ingen tålmodighed og var meget grum. Jeg sov ikke i 2 dage på grund af den handel. Han får så de her 300 dollars men vil have yderligere 500 oveni. Der går min verden under igen, jeg troede lige jeg havde fundet et smuthul fra noget så dumt jeg havde gjort. Det der sker efter er en ny forhandling. Jeg siger jeg ikke har flere penge for denne måned og sagde han måtte vente til januar. Han bliver meget sur og truer mig igen, men jeg får ham vendt til det forslag. Jeg er rædselsslagen om hvad jeg skal gøre. Denne person kan jo bare blive ved og ved med at kræve penge jeg ik har. Jeg overvejede at gå til politiet men personen er ikke dansk og jeg blokerede hans Instagram i ren og skær panik, det eneste jeg har på ham er hans WhatsApp. Jeg har også en del screenshots fra hele situationen. Jeg ved ikke om det er ren bluff eller om han virkelig er så magtfuld at kunne få mig til at blive vist over alt på nettet. Han havde også added mig til en gruppe med forskellige Instagram-kontier så som FBI, CNN, NBC NEWS og nogle flere. Hvor han ville sende det hele der. I bund og grund hvad skal jeg gøre? Skal jeg bare gå til den nærmeste politi station og sige hvad der er sket eller skal jeg håbe at det er bluff og at han ikke kontakter mig igen til Januar? Måske skulle jeg bare slette WhatsApp og håbe på det bedste? Jeg er meget bange og forvirret. Jeg har ikke sovet ret godt eller spist ordenlig i en uge nu. Mine forældre kan se jeg ikke er glad mere, og jeg tør ikke at sige hvad der går mig på. Jeg håber bare at få det her løst så mine forældre eller venner ikke ser det, fordi hvis de gør er der ikke noget comeback fra denne her situation, og jeg ender nok på sin vis med at yderlige gøre noget dumt. Personen har også screenshots af alle dem der følger mig på instagram og kunne nemt sende mine nøgen billeder til dem. Jeg håber i kan hjælpe med noget research eller nogle gode råd, fordi jeg er ved at være sindssyg i at vente på noget der måske eller måske ikke sker til januar. Bare tanken om at han stadig har de billeder og video gør mig syg. Jeg skammer mig inderligt over at være så dum i momentet, det hele får mig til at føle mig ækel og klam, og særdeles ikke fortjent at blive elsket. Håber i kan hjælpe Mvh. En desperat 21 årige.

Svar:

Kære Emil.

Hvor er det en ubehagelig situation, du står i. Det kan jeg godt forstå er rigtig voldsomt for dig, og påvirker dig rigtig meget. Hvor er det godt, at du har kontaktet os, så du kan få hjælp til at håndtere denne svære situation.

Du er blevet udsat for afpresning, hvilket er ulovligt, og en voldsom krænkelse. I fagsprog kaldes det Sextortion det, du er blevet udsat for. Dem der udsætter andre for sextortion er typisk meget manipulerende, og det er svært at gennemskue om det er reelt eller om man er ved at blive snydt, som du også beskriver, at du faktisk var tilbageholdende til at starte med. Det er ikke din skyld, at det her er sket for dig - det er meget vigtigt at du ved det! At du bliver udsat for en kriminel handling gør ikke, at du ikke fortjener at blive elsket. Du har ikke bedt om at blive udsat for det her, og du har blot forsøgt at komme helskindet ud af situationen.

Desværre er det ofte sådan med afpresningssager, at gerningspersonerne typisk blot vil have mere og mere, når de kan se, at man kan betale. Så selvom jeg godt kan forstå, at det er rigtig svært at stå i mod, så vil jeg anbefale dig ikke at betale mere til personen, der afpresser dig, og generelt stoppe al kommunikation, hvis vedkommende kontakter dig igen til januar. Og så vil jeg anbefale dig at anmelde det her til Politiet, da det du bliver udsat for er ulovligt. Du kan anmelde til Politiet online her: https://politi.dk/digitale-seksualforbrydelser/anmeld-digitale-seksualforbrydelser/anmeld-digitale-sexkraenkelser. Du kan også læse mere om Politiets arbejde med det her. Det bliver taget seriøst af Politiet og efterforsket, så det er rigtig godt, at du har screenshots og gemte beskeder, da det kan bruges som bevis.

Jeg forstår godt, at det kan være svært at dele det her med andre, og måske særligt dine forældre. Du skammer dig over det og bebrejder dig selv for, at det er sket. Jeg håber, at du vil være god mod dig selv og prøve at tænke, at du har handlet i god tro. Du troede, at du havde mødt en sød person online, men som i virkeligheden har villet udnytte dig. Det er svært at forudsige, og du kan ikke gøre for, at vedkommende vil dig det dårligt og afpresser dig. Det er hårdt at gå rundt med sådan en oplevelse selv, så jeg håber virkelig at du vil overveje at fortælle det til dine forældre, selvom det ikke nødvendigvis vil være en nem samtale. Men du er blevet udsat for en krænkelse og forbrydelse, og det kan være rigtig godt at dele det med andre. For lige nu skal du både håndtere den krænkelse, du er blevet udsat for, samtidig med at du skal prøve at holde det skjult for alle omkring dig, og det må være enormt anstrengende, så jeg kan godt forstå, at det påvirker, hvordan du går og har det, altså din trivsel.

Ellers vil jeg anbefale dig at tage kontakt til Red Barnets Sletdet rådgivning, som rådgiver i hvad man kan gøre, hvis man bliver udsat for en digital krænkelse online. Som du også vil se på deres hjemmeside, så anbefaler de også ikke at give efter for afpresserens krav, og at man skal anmelde det til Politiet, og også den platform, det er foregået på.

Selvom situationen kan virke meget uoverskueligt lige nu, så håber jeg, at du kan bruge mine råd, og særligt vil overveje at anmelde det til Politiet. Det er ikke pinligt eller skamfuldt at anmelde, da Politiet godt ved, at det her sker, så du er desværre ikke den eneste, der har oplevet det. Og det er ikke din skyld, at du bliver udsat for kriminalitet.

Mange hilsner

Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål