Sort afførning
brevkassespørgsmål af
Axel
17 år
Hejsa jeg har lavet sort afførning og er meget bange. For kræft jeg har lidt ondt maven og er bange for hvad der kan ske om det er normalt eller unormalt please hjælp mig. Mvh axel

Svar:
Hej Axel
Mange tak for dit spørgsmål. Heldigvis er kræft i tarmen meget meget sjældent hos børn og unge. Jeg kan ikke læse, om det har været en eller flere gange, men har det kun været en enkelt gang, kan det være et tilfælde.
Tarmen er meget lang, så der kan være flere forklaringer. Du har sikkert allerede tænkt på om du har spist noget, der kan give det, men ellers er det sådan  at fordøjet blod bliver sort.
Det kan fx være hvis man har meget næseblod og der løber ned i mavesække  og fortsættere videre i tarmen; det kan også være irritation eller sår i mavensækken, der giver blod.
Der kan også være andet i tarmen, der bløder, men det er alt sammen noget, der kan behandles, hvis det opdages.
Det bedste du kan gøre er at kontakte egen læge og spørge ind til det. Hvis du har en forældre eller en anden voksen, du kan gå til, kan det være rart at have dem med. Kommer det igen, kan der være en god ide at tage et billede af det, så det kan fremvises til lægen (også selvom det er meget ucharmerende.
1) Der er meget lille risiko for,  at det er kræft.
2) tag billede af det
3) Få en tid ved din læge, der kan bestille blodprøver og afføringsprøver og henvise dig til en undersøgelse på hospitalet, hvis det viser sig, at være nødvendigt.
Med venlig hilsen
Eva