Læge under 18
brevkassespørgsmål af
Sarah
17 år
Hej, jeg har et spørgsmål omkring det at gå til lægen under 18. Jeg er i plejefamilie og mine biologiske forældre har myndigheden over mig, men jeg har ikke kontakt til nogle af dem. Må lægen så videregive oplysninger til mine plejeforældre(når de ikke har myndigheden), og for den sags skyld mine biologiske (når jeg ikke har kontakt til dem)

Svar:
Hej Sarah
Rigtig godt spørgsmål du stiller.
Når man fylder 15 år har man ret til selv at træffe beslutninger om sin sundhed, og dermed også om eventuelle behandlinger.
Din læge har tavshedspligt og fordi du samtidig selv har ret til at træffe beslutninger om din sundhed, bliver det du taler med din læge om, mellem jer...som udgangspunkt.
I nogle tilfælde kan det nemlig godt være nødvendigt for din læge at orientere dine forældre, og det vil så være dine biologiske forældre, hvis det er dem der er værger. Det kunne eksempelvis være hvis din læge vil henvise til en psykolog eller psykiater fordi du har det rigtig dårligt og har selvmordstanker. Lægen vil stadig have tavshedspligt, men samtidig have pligt til at orientere om at du er henvist til yderligere behandling...men her er der så alligevel undtagelser. For hvis lægen vurderer at det kan være problematisk for dig, hvis dine forældre bliver informeret, så kan lægen alligevel lade være.
Det bedste du kan gøre for at få et helt præcist svar, er at kontakte din egen læge. Du kan sagtens kontakte din læge uden at noget bliver sagt videre, for så længe I bare taler har lægen tavshedspligt.
Forklar at du ikke ønsker at hverken biologiske eller plejeforældre informeres, og fortæl hvad det er du har brug for at tale med din læge om. Så kan din læge hurtigt give et meget mere præcist svar.
Mange hilsner Lukas