Kampsport
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus,
Jeg begyndte til boksning her for et par måneder siden, jeg har altid gerne ville være professionel bokser og jeg synes det er mega fedt at bokse. Men her i mandags gik det op for mig at jeg bare helt generalt gerne ville slås, det der adrenelin boost man får når man står overfor sin modstander, (både i ringen men også udenfor ringen) er et boost man ikke kan få andre steder, så jeg ville høre om hvis jeg begyndte til endnu en kampsport  som fx. Krav Maga, er det så stadig muligt for mig at blive professionel bokser, eller er det ligesom det ene eller det andet.
Tak på forhånd:)

Svar:
Hey Anonym
Fedt at du er blevet så glad for boksning, og har drømme om at blive professionel.
Du spørger om det er en udfordring at gå til flere forskellige slags kampsport, hvis du vil være professionel bokser.
Det tænker jeg ikke det behøver være til at starte med. Her til en start kan flere forskellige slags kampsport give dig forskellige teknikker, som du kan have stor gavn af, og måske kan du også fortsætte sådan.
Jeg kunne dig også forestille mig at der vil komme et tidspunkt, hvor du er nødt til at vælge. For hvis du skal være professionel bokser, kan det være vigtigt at du ikke samtidig bruger tid på at lære anden teknik, som ligesom "forstyrrer" din bokse teknik. Det er nok ikke et problem lige nu, men på et tidspunkt kan det måske blive problematisk, hvis du bruger tid på at lære brydegreb, eller spark, da det overhovedet ikke er noget du skal bruge i boksning. Hvis du skal være professionel bokser, vil det derfor nok være nødvendigt at fokusere 100 procent på boksning på et tidspunkt.
Har du prøvet at spørge, der hvor du er begyndt at bokse? Det må også være noget de har erfaringer med og holdninger til.
Til sidst vil jeg lige kommentere på det du skriver med at det er fedt at slås. Jeg kan sagtens følge det du siger. Det er et enormt adrenalin boost, at stå overfor en anden, med alt på spil.
I bokseringen eller til anden kampsport, hvor man gør det indenfor en bestemt ramme, er det også helt okay at give den gas. Men udenfor sporten, synes jeg det er mere bekymrende. Det er slet ikke sikkert det er det du mener, men synes lige det var vigtigt at understrege, at det selvfølgelig ikke er i orden at slås udenfor kampsporten. Det er også noget, som man eksempelvis i boksning ser meget alvorligt på. Hvis man slås udenfor bokseringen, vil de fleste bokseklubber ikke have én i klubben. Og professionel, er der ingen chancer for at blive.
I forhold til det med flere forskellige slags kampsport, synes jeg du skal prøve at spørge, der hvor du træner.
Mange hilsner Lasse