Slugt noget metal
brevkassespørgsmål af
Mie
18 år
Hej:) jeg har i dag haft bøjle på i cirka 2 år og har prøvet det her et par gange før, men i dag blev jeg lidt nervøs for om der måske kunne ske noget ved det. De små metalstykker, som bliver limet fast på tænderne har jeg slugt en af. Som sagt er det sket før, tror jeg har slugt 3 stykker i alt. Det er dem på mine hjørnetænder som falder af og det bemærker man jo ikke lige når det sker. Ville høre om det kunne være farligt og om det er noget jeg skal være bekymret over.

Svar:
Hej Mie,
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du bliver bekymret for den første tanke er jo, at metal ikke hører til inde i kroppen. Du skriver, at du har prøvet det før, og det lyder ikke til, at der er sket noget ved det. Det lyder også til at være et meget lille stykke, når det heller ikke er noget du lige opdager med det samme, og derfor burde der ikke være nogen særlig risiko forbundet med det. Jeg tænker også, at de dele en bøjle er lavet af, er specielt lavet til at være inde i munden. Det vil sige, at der ikke er noget giftigt eller farligt i det materiale, som bøjlen er lavet af. Hvis du stadig er bekymret og gerne vil vide det, f.eks. hvis det skulle ske igen, så vil jeg klart anbefale dig at tage en snak med din tandlæge om det. De kan rådgive og vejlede dig allerbedst, og hvis din egen tandlæge har lukket eller der sker noget med bøjlen udenfor tandlægens åbningstid, så kan man ringe til Tandlægevagten, som du kan finde et telefonnummer på lige her. Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at alt er i orden med bøjlen igen.
Kram Ulrikke