Køreprøve
brevkassespørgsmål af
Ukendt
17 år
Hej jeg har stort problem jeg skal snart op til køreprøve det er min anden gang fordi jeg dumpede den første. Jeg var så skide nervøs og alt faldt sammen, en efter en. Jeg startede godt ud med at køre med min lærer og hun mente selv jeg var klar det gjorde jeg også. Men så snart jeg skulle op ændrede alt sig jeg begyndte at gå i stå, motoren gik ud, jeg begyndte at have problemer med at sætte den i gear og jeg skiftede ikke vognbane der jeg skulle, jeg kørte den forkerte vej, min fødder begyndte at ryste. Jeg lavede alle de felj som keg aldrig normalt plejede at lave og nu skal jeg op igen og jeg er mega nervøs og bange for jeg gør mig selv for nervøs og bange til at jeg ender med at begå altmulig felj som før. Der jeg startede ud med at lære at køre havde jeg ret svær ved at genkende min egen bane når jeg skulle svinge, der har jeg stadig nogle gang og kunne bare ikke se det?. Men når jeg kære med min far udenfor køreskolen så begynder jeg med at gå problemer med koblingen som jeg ikke gør i min kørelærer bil hver gang jeg kære med ham og vi er i et lyskryds så går jeg i stå og jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan finde koblingspunkt så hurtigt på hans eller overhovedet bare høre det som jeg kan på min kærelæres bil! Det bare så irriterende fordi nu tror min far at jeg ikke kan køre og synes at min køreprøve skal udskydes men føler det mere fordi bilerne er forskellige muligvis, kan det være det? Jeg begyndte også med mine veninder altså køreskole og de “drillede” / lavede sjov med at jeg nok ikke ville kunne køre ordenlig og nu dumpede jeg min køreprøve og jeg vil bare have det overstået og ikke se ud som om jeg er dårlig til at køre. Jeg føler så snart jeg kan få koblingspunkt på plads i hans bil og blive mere opmærksom på ikke at gå i stå så kan jeg sagtens bestå. (Ps: kom endelig med nogle tips)

Svar:
Kære Læser
Det er helt forståeligt, at du føler dig udfordret og nervøs i forbindelse med din køreprøve, især når du allerede har oplevet at dumpe. Det er aldrig en særlig sjov situation at stå i. Men det er du bestemt ikke den første, der gør. Selvom nervøsitet ofte kan påvirke vores præstationer, er det vigtigt at huske, at det er en meget naturlig reaktion. Mislykkede køreprøver er ikke usædvanlige, og det betyder på ingen måde, at du ikke kan køre bil.
Når det kommer til at køre i forskellige biler, kan det være en udfordring at vænne sig til forskellene. Biler kan variere i koblingspunkt, følsomhed og andre egenskaber, så det er normalt at det føles anderledes i din fars bil. Det kan tage lidt tid at tilpasse sig, før man har helt styr på koblingspunkter i forskellige biler.
Hvis du har problemer med koblingen og at gå i stå, kan det være en god idé at øve dig ekstra på det område. Det kan være en hjælp at køre ekstra timer med din kørelærer for at styrke dine færdigheder og selvtillid. Når du føler du har endnu mere styr på det, kan dette også være med til at dæmpe din nervøsitet inden køreprøven.
Jeg havde også problemer med at bestå min køreprøve. Så jeg ved udmærket hvor hårdt og frustrerende det kan være. Angående dine veninders kommentarer, vil jeg anbefale dig at forsøge at lade dem glide af dig. Selvom det kan være svært, vil jeg anbefale dig at tage det i dit eget tempo, og tro på at det hele nok skal gå. Vi er alle forskellige og derfor kan det være en god ide at fokusere på din egen rejse og ikke lade de negative kommentarer påvirke dig, selvom det er nemmere sagt end gjort.
Til sidst vil jeg anbefale at tale åbent med dine forældre og kørelærer om dine bekymringer. Din kørelærer har erfaring med at hjælpe elever gennem disse udfordringer og kan give dig personlig vejledning og støtte. Din kørelærer har helt sikkert også stået i en lignende situation førhen, og kan hjælpe dig på bedst mulige måde med at bestå. Du står ikke alene i dette, og husk at du har støtte omkring dig, som kan være behjælpelig i sådan en svær tid.
Jeg ønsker dig al held og lykke med din næste køreprøve, og husk at tage det skridt for skridt. Tro på dig selv, du kan gøre det!
De bedste hilsner
Kasper