Pubertet
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hvornår slutter puberteten ved drenge når man startede 10 årig. Og kan puberteten gå hurtigere ved nogle drenge end andre. Og et til spørgsmål. Hvad gør jeg hvis jeg har så lange hår på benene at de går igennem mine bukser og tør ikke at fortælle det til mine forældre.

Svar:
Kære dig.
Pubertetsalderen er meget forskellig for alle, hvilket er meget normalt. De fleste drenge går i puberteten mellem 12 og 13 års alderen, men hvornår den slutter er meget forskellig fra person til person. Puberteten er de udviklingsår, hvor der sker mange fysiske, mentale og følelsesmæssige ændringer i kroppen og derfor afhænger sluttidspunktet for puberteten af, hvor hurtig kroppen er til at udvikle sig. Dette afhænger også af de gener, som man har. Puberteten kan derfor gå hurtigere for nogle drenge end andre, som du skriver, og derfor er det svært at sige, hvornår den slutter for dig. Sexlinjen.dk har lavet en god artikel om puberteten, som du kan finde her
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at snakke med dine forældre om hårene på benene, selvom det også kan være rart at tale med nogen om de ting man oplever. Jeg kommer til at tænke på, om der mon er nogle andre, som du kan snakke med om det, hvis det er for overskridende at snakke med dine forældre? F.eks. en lærer, din læge, sundhedsplejersken på skolen eller en anden voksen, som du føler dig tryg ved? Lægen og sundhedsplejersken ved typisk rigtig meget om kroppen, det at gå i puberteten og hvad der sker med kroppen, når man er i puberteten. Jeg tænker derfor, at det ville være rart for dig, at snakke med lægen eller skolesundhedsplejersken om det og stille alle de spørgsmål og bekymringer. Det kan også være at du har en god ven som du kan dele dine tanker med, og så kan du samtidig høre hvad han/hun oplever af forandringer.
Tusind tak for dine spørgsmål og fordi du skriver til os. Jeg håber, at du kan bruge mine svar.
Med venlig hilsen
Malou