Kæreste
brevkassespørgsmål af
Maya
13 år
Hej jeg er en pige på 13 snart 14
jeg ville spørger om det er ulovligt at jeg er kærester med en på 18 snart 19
hilsen maya

Svar:
Hej Maya,
Der er ikke som sådan noget ulovligt i, at en på 13 år er kæreste med en på 18 år. Men det er ulovligt for jer at have sex.
Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, hvilket vil sige, at det er ulovligt for personer over 15 år at have sex med personer under 15 år. Hvis der er tale om et kærestepar, hvor den ene er 14 og den anden er 16, og de rent modenhedsmæssigt er ligeværdige er det som udgangspunkt ikke noget man vil blive dømt for. Men i jeres tilfælde, hvor aldersforskellen er så stor som den er, vil det være noget din kæreste godt kan blive dømt for. I må altså gerne være kærester, men I må ikke have sex.
Jeg håber det gav svar!
Mange hilsner,
Siv