Kysset andre

brevkassespørgsmål

Kysset andre

brevkassespørgsmål af
Pige
15 år

Hej Cyberhus Jeg er en pige på 15 år. Jeg har noget med en fra en anden skole og vi er begge åbne for at det skal blive mere seriøst. Jeg kan virkelig godt lide ham og synes han er mega sød! I går aftes var jeg til fest og kom til at kysse med en anden. (Faktisk med tre andre) jeg har SÅ dårlig samvittighed og jeg kan hverken sove eller se mig selv i øjnene. Vi har ikke haft snakken om vi er låst, men det regner jeg stærkt med. Ved ikke om jeg skal sige det til ham eller ej? Vil sandheden skade mere end gavne? Vil den dårlige samvittighed lette efter et par dage? Vær sød at hjælp mig!! Forresten så mange fra min klasse det og er bange for at jeg får et dårligt ry, for de ved godt at jeg har noget med en anden. Håber virkelig at i kal hjælpe.

Svar:

Kære dig

Jeg kan godt forstå at du er plaget af dårlig samvittighed, og det kan virkelig være svært at gå med det alene. Så det er virkelig sejt at du skriver ind til os.

Du skriver at du er glad for en dreng fra en anden skole, men at I ikke har talt direkte om at blive kærester. Nu har du så kysset med nogle andre, og er i tvivl om hvad det vil betyde for jeres forhold. Som udgangspunkt tænker jeg at sandhed altid er vejen frem i et forhold, fordi et forhold der starter med en løgn, bliver startet på et usikkert grundlag. Du skriver at du "kom til" at kysse med andre. Når man kysser med andre, så er det typisk en bevidst handling, og ikke noget man "bare kommer til". Derfor tænker jeg at du skal se det som et tegn på at du måske ikke er helt afklaret med hvad du vil? For hvis du var helt sikker på at du ville være kærester med ham - og at I var låst, som du skriver - så ville du ikke have kysset med andre. Men det gjorde du, og derfor skal du overveje om du er helt klar til at have et fast forhold? Det er jo helt okay, hvis du ikke er klar til at binde dig helt, men så skal du være ærlig overfor ham, så han ikke tror at I kun er sammen med hinanden. For så kan han ende med at blive såret.

I den forbindelse spørger du ind til om du skal sige det til ham eller ej. Som sagt så mener jeg at sandhed er vejen frem, selvom det betyder at han så måske ikke vil være kærester alligevel. Det er mest fair overfor ham, og samtidig vil det også betyde at din samvittighed er ren, når du går ind i forholdet. Jeg ved godt at det kommer til at være helt vildt svært, for du risikerer at miste ham, men du risikerer også at han hører det fra andre (dem som så det), og det vil såre ham endnu mere. Det bedste er at han hører det fra dig først. I forhold til om din samvittighed vil lette efter nogle dage, så ja, det vil blive nemmere med tiden, men det vil altid være hos dig, og særligt hvis I bliver kærester, så vil det altid ligge i baghovedet og fylde.

Så mit bedste råd til dig, er at du er ærlig og fortæller ham om hvad der skete. Du behøver ikke at gå i detaljer, og du skal gøre det helt klart for ham at du fortryder det inderligt. Fortæl ham at du siger det, fordi du gerne vil starte et forhold med ham, og at du håber han kan tilgive dig. Du kan ikke tvinge ham til at tilgive kyssene, men du kan håbe at han accepterer det og at han holder nok af dig til at arbejde med det. Han vil nok undre sig over at du var sammen med andre, selvom du har givet udtryk for at du gerne vil være sammen med ham, og her må du så forklare hvad der gjorde, at du kyssede de andre. Måske var du fuld? Det er ikke en undskyldning, men når man er fuld, kan man nemt komme til at træffe rigtig dumme beslutninger, og man er mere tilbøjelig til at gøre de ting man får lyst til, når man får lyst, i stedet for at tænke på konsekvenserne. Måske handlede det om noget andet. Det skriver du ikke om i dit brev, men det er vigtigt at du tænker over hvad der fik dig til at kysse andre.

Du skriver også at du er bekymret for at de andre vil tænke dårligt om dig, fordi de godt ved at du har noget kørende med ham. Det kan du nok ikke undgå, men du kan tage ansvar for dine handlinger, ved at være ærlig om at det var dumt af dig at kysse med andre, når du er tæt på et forhold med en anden. Det er meget nemmere at håndtere rygter, hvis man ærligt kan sige: Ja, jeg opførte mig forkert, og jeg har talt med min kæreste (eller måske kommende kæreste) om det, så han ved godt at jeg dummede mig til festen. Jeg begik en fejl. Det er ikke det eneste der definerer mig som menneske.

For det er virkelig ikke det eneste. Du er rigtig mange forskellige ting, og selvom de fejl man begår gennem livet, uanset om det er i ens forhold eller andre steder, kan fylde meget, så kan de ikke holde dig fast i en bestemt måde at være på. Så hvis du ikke vil ses som "en der kysser andre end kæresten", så skal du sørge for ikke at gøre det igen. Man kan altid ændre på sine handlinger, og gøre bedre.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber at han tilgiver dig, så I kan blive officielt kærester.

Venlig hilsen

Camilla

SigneHs billede
Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål