Kysseleg
brevkassespørgsmål af
AJ
13 år
Jeg var med fire andre piger ved stranden den anden dag. Bagefter var vi alle sammen hjemme hos den ene af pigerne. Vi spillede nogen spil og så forslog den ene af dem sådan en kysseleg jeg ikke kendte. Det var noget med at trække nogen kort som så bestemte hvem der skulle kysse hinanden. Det var vildt grineren selv om jeg vist aldrig helt fandt ud af reglerne. Jeg havde aldrig kysset nogen før og i starten var det bare sådan nogen tørre tantekys men så blev vi modiger og til sidst kyssed vi sådan rigtigt med tunge. Det erjo nok forkert at sige det når det var piger men jeg kunne godt lide det og kunne godt mærke det sådan forneden eller hvad man skal sige. Siger det noget om min sexualitet? Jeg synes vi fem blev tætter af den sjove leg. Jeg har ikke snakket med de andre piger hvad de følte. Kan godt være det var forkert den leg vi leged men alle var med på den og vi grined sygt meget. Og nu kan jeg da sige jeg har prøvet at kysse.

Svar:
Kære AJ
Tak for dit spørgsmål til brevkassen, det er rigtig stærkt du tør dele dine tanker og følelser med os.
Når jeg læser dit brev lyder det til du har haft en sjov og måske spændende oplevelse, og det er helt naturligt at have mange tanker og følelser omkring oplevelse .
Jeg vil også nævne, at det er ikke ualmindeligt for mennesker at udforske deres følelser og seksualitet igennem lege, især når man er teenager. Du skriver bla at du og dine venner grinede meget og havde det sjovt, så det tyder på, at I følte jer trygge ved hinanden og var åbne for at udforske grænserne i en legende sammenhæng.
Det er helt normalt at føle sih nysgerrig og måske endda lidt ophidset ved sådanne nye oplevelser, uanset om de involverer mennesker af det samme eller modsatte køn. At du har følt en form for tiltrækning eller ophidselse siger  nødvendigvis ikke noget endeligt om din seksualitet. Det kan måske bare være et udtryk for nysgerrighed, måske er du bi-curious, det vil sige du er nysgerrig på begge køn, men ikke nødvendigvis decideret tiltrukket af samme køn.
Seksualitet kan være udfordrende især i teenageårene, og det er helt okay at være usikker på sin seksualitet og tage den nødvendige tid til at finde ud af, hvad der føles rigtigt for netop dig. Mange mennesker finder ud af deres seksuelle orientering gennem oplevelser og ved at tænker over deres følelser.
Var det forkert?
Du skriver også du er bekymret for hvorvidt det var forkert. Så længe alle var med på legen, og der blev taget hensyn til hinandens grænser, er der ikke noget “forkert” i det, I gjorde. Det er vigtigt, at alle involverede følte sig trygge og respekteret, hvilket det lyder som om I gjorde.
Hvis du har mod på det, kan det måske være en god ide at tale med de andre piger om oplevelsen. Det kan give en bedre forståelse og måske en vis tryghed at høre hvordan de andre følte, og måske kan samtalen hjælpe dig med at få afklaret dine egne følelser og tanker. Tag dig god tid til at reflektere over dine følelser. Der er ingen hast med at definere din seksualitet, og det kan ændre sig over tid, og husk det kun er en lille del af dig, du er meget mere end hvad du er seksuelt tiltrukket af.
Jeg vil runde mit skriv af med at minde dig om at det vigtigste i sådan en situation er, at du er ærlig over for dig selv og dine følelser. Hvis du har brug for at tale med nogen om dine tanker og følelser, kan det måske være en god ide at snakke med en person udenfor denne vennegruppe eller et familiemedlem, bare nogen du stoler på, og som kan lytte og støtte dig. Det er jo altid rart at have nogen andre at snakke med.
Venlig hilsen Kylie.