Hader mit ansigt og krop
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Som overskriften siger så hader jeg virkelig mit udseende. Har en stor og spids kartoffel næse, lange ører, små øjne og et lille tykt og rundt hovede. Mine bryster kan knap fylde en a-skål og mine lår er ekstrem kraftige og har oveni acne i både ansigt og på kroppen. Har hele mit liv fået advide jeg er grim, klam (selv af familemedlemmer) og ulækker Overvejer plastik kirugi, det er dyrt, men hvis det er det der skal til for jeg kan få det bedre så sparer jeg hver en krone op Er træt af folk laver bræklyde hvis jeg går forbi dem på gangene. Skærer i mig selv og har også en del selvmordstanker

Svar:
Kære du
Det lyder virkelig ikke særlig rart, den måde du oplever hvordan andre taler om dig og til dig på! Så jeg er glad for at du rækker ud for at få hjælp til tankerne og hvordan du skal håndtere det.
Du nævner både problematik om dit udseende, og om selvskade. Jeg vil tage udseendet først
Det er bare mega svært det med hvordan man ser ud. Særligt når flk også kommenterer på ens udseende, og siger grimme ting om det. Som ung og særligt teenageårene og op i 20'erne, er det meget normalt at have uren hud. Nogle har rigtig mange problemer med acne og andre knap så meget. Der er ikke rigtig nogen der kan spå om hvordan det bliver for den enkelte, og det lyder til at du virkelig kæmper med det. Derfor bliver jeg nysgerrig på, om du har talt med lægen om det? Der er nemlig mulighed for at få noget behandling via recept, som kan hjælpe mod acne. Nogle kan have god gavn af at komme til en hudlæge. Derfor tænker jeg det vil være en god ting, at du får en snak med lægen om det. For tænk hvis der er en mulighed for, at du kan få hjælp til din hud, så den kan blive pænere?
Dertil, selve udseendet med næse, ører osv, det kan være svært at gøre noget ved uden plastikkirurgi. Igen vil jeg dog anbefale dig, at du prøver andre veje først. Fx træning af musklerne i ansigtet. Det kan gøre rigtig meget for hvor rund man kan opleve at være. Fx ved at styrke muskulaturen i kæben osv.
Generelt er træning en god ting at have i sin hverdag, og jeg tænker også at du faktisk er et ganske smukt ungt menneske, men at selvværet har lidt hårde slag pga de kommentarer du har fået med på vejen. Er der slet ingenting du kan lide ved dig selv?
Desværre påvirkes vi meget hurtigt af de sociale medier, hvor mange bruger diverse filtre, for at fremstå mere perfekte og med helt klar og ren hud. Men sandheden er bare, at det er meget få mennesker, der rent faktisk har det IRL. Størstedelen af mennesker har fx i perioder bumser og uren hud, eller problemer med hudorme osv.
Hvis man er til make-up kan det nogle gange være en vej frem, men ikke noget man skal føle sig forpligtet til, for at fremstå som noget man ikke er!
Prøv om du kan finde nogle ting ved sig selv, som du kan lide, og fremhæve. Det kan være en vej til at begynde at holde mere af sig selv. Selvom det er svært når man er ung, er udseendet ikke det vigtigste i verden, men rent faktisk den personlighed man har, da det er den der er med til at gøre, om andre mennesker holder af os osv. Det er den der virkelig viser hvem vi er som menneske.
Ang dine bryster, igen er det meget forskelligt, hvordan kvinders bryser er fra naturens side. De kan stadig vokse og blive større, og der findes bh'er med fx fyld, som kan få dem til at syne større end de er.
Jeg vil virkelig anbefale dig at vente med plastikkirurgi til du bliver ældre, og for nu prøve at holde fokus på at finde alle de skønne ting ved dig, som jeg er sikker på der er masser af. Så du lærer at holde af dig selv som præcis den du er!
Jeg tror ikke der findes særligt mange mennesker i verden, der bare er 100% tilfreds med deres krop. Der findes stort set altid ting man har lyst til at ændre på, og her kan det være rigtig godt at finde alle de skønne ting ved en, som man godt kan lide. Fx det glimt der kan være i øjnene når man smiler. Smilet og hvordan det kan få hele ansigtet til at lyse op.
Så er der det med at skære i sig selv og selvmordstanker. Er der nogen der kender til hvordan du går rundt og har det sådan helt samlet? Men særligt med selvskade og selvmordstankerne?
At skære i sig selv er jo ofte en måde at løse noget på, som gør ondt. Det virker lige nu og her, men ikke på sigt. Jeg tænker at du kan være utrolig ked af de ar det efterlader?
Selvmordstankerne, hvor konkrete er de mon? Er det sådan at det "bare" er tanker om ikke at være her mere, eller har du gjort dig tanker om hvordan du kan komme væk herfra?
Jeg vil meget gerne give dig nogle muligheder for hjælp, da jeg tænker det er rigtig vigtigt at du får talt med nogen om hvordan du har det. Der er ingen der skal kæmpe med de ting alene, heller ikke dig!
Først er der www.gruppechat.dk hvor der blandet andet kører grupper om selvværd og selvtillid, og selvskade og selvmordstanker. Her kan du møde andre unge med de samme ting og derfra hjælpes videre i hvordan du kan komme et andet sted hen. Der er mange unge der er rigtig glade for at bruge de forskellige grupper, og der kommer hele tiden nye grupper og emner til.
Der er også www.headspace.dk hvor man kan komme ind gratis og anonymt og få samtaler. Man kan møde op direkte fra gaden og få en samtale, og man kan bestille tid i forvejen. De er vant til at tale med unge om alt, og jeg tænker det kan være meget hjælpsomt for dig, at få et forløb hos dem, så du ikke går alene rundt med det her.
Derudover er der mulighed for, via din læge at få en henvisning til en psykolog.
Hvis du kan tale med dine forældre, eller en af dem, vil jeg anbefale dig at du prøver det, men det er også ok, hvis du ikke er et sted, hvor du er klar til det. Så håber jeg du kan bruge et af de andre steder. For du rummer så meget mere end dit udseende og jeg er sikker på, at du faktisk er et fantastisk ungt menneske.
Mange tanker fra Rose