Kyssesyge

brevkassespørgsmål

Kyssesyge

brevkassespørgsmål af
Sofie
16 år
Oprettet 3 år 9 måneder siden

Hej jeg har næsen lige haft kyssesyge, og derfor har jeg nogle ting jeg ville spørge om. Jeg har fået taget en masse blodprøver for at kunne måle mine levertal, da de var meget høje. jeg skal igen til et nyt check om cirka 2 uger,  for at seom de er normale, da jeg ikke ved det endu. Problemet er bare at jeg skal til fest 10 dage før blodprøven, hvor at jeg højtsansynligt drikker. Så spørgsmålet er om man på blodprøverne altså 11 dage efter at jeg har drukkket , at man  kan se at jeg har alkohol i blodet, eller om man kan se på mine lever tal at jeg har drukket( da jeg ikke helt må) Det skal dog lige siges at jeg har været rask i halvanden måned nu.Et andet spørgsmål er også om jeg gern små kysse og dele genstand enes andre eller ind er stadigvæk er mulighede for smitte?

Svar:

Kære Sofie.

Mange tak for dit spørgsmål. Det vigtigste i alt det her, er at du passer på dig selv. Grunden til du har fået alkoholforbud er fordi din lever er lidt pressset i forbindelse med din kyssesyge. Alkohol nedbrydes af leveren, og det kan være hårdt for den hvis den ikke er helt frisk. Man kan ikke måle alkohol i blodet flere dage efter men levertallene kan godt blive påvirket.

jeg kan godt forstå det er træls at skulle gå glip af ting man gerne vil. men man skal også passe på sin krop og huske at der kommer mange flere fester i fremtiden.

Mvh Christine, læge.

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål