Kugle på kønslæberne
brevkassespørgsmål af
Eva
15 år
Hej Jeg har noget på mine ydre kønslæber det ligner lidt en bums men det føles overhovedet ikke som en bums. Det føles virkelig hårdt, lidt som en knude der er inde bagved og min ene kønslæbe ser støre ud end den anden fordi der er den der “kugle” Jeg så det da jeg lige havde barberet mig dernede. Jeg kan ikke mærke den med medmindre jeg rør ved det Håber du kan hjælpe mig.

Svar:
Kære Eva
Mange tak for dit spørgsmål. Det du beskriver kunne lyde som et aterom eller på dansk tilstoppet talgkirtel. Alle steder på kroppen, hvor man har hår, er der også talgkirtler. Til hvert lille hårstrå tilhører en talgkirtel, der udskiller talg. Udførselsgangen til talgkirtlen kan ind i mellem blive stoppet til, så talg ikke kan komme ud. Det kan opleves som en lille knude under huden.
Det er fuldstændig ufarligt, og hvis ikke det generer eller gør ondt, gør man ikke noget ved det.
Uden at have undersøgt dig, kan jeg dog ikke med sikkerhed sige, at det er netop det du har. Så hvis du vil vide besked, er du nødt til at gå til din egen læge.
Nogle gange kan man godt synes det er grænseoverskridende at skulle til læge med problemstillinger, der vedrører ens kønsorganer, men her er det vigtigt at huske på at det ofte er en del af lægers arbejde, og noget de er vandt til.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Vh
Sofie