Ondt i knæet
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus
Jeg har længe haft noget med knæet. Det sker ofte i timerne og bare i det hele taget når jeg sidder ned med bøjet knæ. Fordi det begynder sådan at gå ondt og niver, og når jeg så strækker benet gør det så ondt at jeg lige er nødt til at trække vejret dybt i sådan 10-15 sekunder og så går det over.
Hvad kan det være? Jeg er lidt overvægtig så jeg er bange for at det kan have noget med det at gøre, altså at jeg har overbrugt det eller hvad det nu hedder.
Jeg er ikke så vild med læger, så vil lige spørge om det kunne være noget alvorligt her.
På forhånd tak for svaret:)

Svar:
Kære dig,
Det er selvfølgelig svært at sige helt præcist, hvorfor du har ondt i dine knæ, når jeg ikke kan undersøge dig. Jeg vil derfor anbefale, at du får lavet en knæundersøgelse ved din læge (velvidende at du ikke er så vild med at komme der, men det er den eneste måde, at komme en årsag nærmere:)). Det kan være lettere at komme afsted til lægen, hvis man på forhånd ved, hvad der skal ske. En mulighed kunne være, at du ringer til din læge i lægens telefontid (ofte fra morgenstunden), for så at høre, hvordan en knæundersøgelse foregår.  Knæsmerter er ikke farlige i sig selv, men det er vigtigt at du søger læge, hvis du oplever varme, rødme og hævelse af knæet eller hvis du oplever at knæet "låser"(ikke kan strækkes eller bøjes helt), da man som regel skal have behandling så.
Men... Ud fra det du skriver, kunne det godt lyde som det man kalder "forreste knæsmerter". Der kan være mange årsager til knæsmerter. Deriblandt overbelastning, som du også selv nævner. Her kan man forsøge sig med vægttab, som for nogen vil medføre, at smerterne aftager. Til en start kan det være fint at holde knæet i ro og derefter vil man kunne have god gavn af knæøvelser, der styrker musklerne omkring knæleddet og støtter op omkring leddet. Du kan finde instruktionsvideoer til knæøvelser på sundhed.dk. Her kan du indtaste "knæøvelser" i søgefeltet og så vil videoerne poppe op.
Hvis det er noget, der bliver ved med at drille dig, synes jeg du skal få dine knæ undersøgt ved din læge. Og igen: det er altid okay at ringe og snakke med lægen forud for undersøgelse, hvor du kan lufte dine bekymringer.
Håber mit svar kan hjælpe dig.
Mvh. Maja