Bruntligt udflåd og plet blødning midt i p-pille pakke
brevkassespørgsmål af
Tanya
25 år
Hej med jer Jeg skriver til jer fordi jeg i noget tid nu, midt i min p-pille pakke får brunligt udflåd i en del dage og lidt pletblødning ind i mellem? Jeg har været til læge med det for ca 1,5 år siden og der blev jeg set på, og de kunne ikke se tegn på noget sygdom eller noget. Nu er det bare blevet mere end det plejer synes jeg, og jeg har samtidig lidt smerter og boblende fornemmelser i underlivet. Jeg mener at lægen nævnte dengang. at det kunne være fordi mine p-piller ikke længere er stærke nok? Kan det være rigtigt? Eller er det noget farligt jeg skal være bekymret for? Jeg har været på p-piller siden jeg var 15, så jeg overvejer derfor at stoppe helt på dem fordi jeg er træt af ændret udflåd og blødninger midt i det hele. Håber du kan hjælpe Mvh. Tanya

Svar:
Hej Tanya
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå, at du er træt af det.
Hvis jeg antager, at du ikke glemmer at tage nogle af p-pillerne, og at du ikke tager andre lægemidler, som kan forstyrre, ville jeg først udelukke infektioner (fx kønssygdomme). Jeg ville og grave lidt mere i, hvad det er for nogle smerter, du har og lave en gynækologisk undersøgelse. Hvis dine symptomer og undersøgelsesfundene virker helt fredelige, kan konklusionen godt være, at du får for lav en dosis p-piller.
Jeg anbefaler, at du opsøger din egen læge, da det kræver en grundigere samtale om dine symptomer og en undersøgelse af dig. Din læge ville også kunne vejlede dig i, hvilke andre præventionsmidler der er.
Med venlig hilsen
Læge Bircan