Krænkelse af privatliv?

brevkassespørgsmål

Krænkelse af privatliv?

brevkassespørgsmål af
Jonas
14 år

Hej CyberHuset

Min "ven" nu siddet og "snydt" med og sidde og lege pige fra anden skole og anden by så jeg har skrevet nogle ting jeg ikke ville skrive fordi jeg ville være bange for at folk fra min klasse ville få det afvide. Nu da jeg "bustede" min "ven" er jeg bange for det ender os folk i min klasse og jeg så bliver mobbet igen (skal lige siges jeg går på min femte skole er flyttet så meget pga jeg blev mobbet).

Så er det lovligt for personen og vise mine bedskeder til folk? (da jeg føler det er en krænkelse på min ære og privatliv)

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
Øv, hvor er det ikke særligt fedt at blive udstillet på den måde. Jeg kan virkeligt godt forstå, at du er super træt af det.

Det som din "ven" har gjort er ikke i orden. Man må ikke dele "private og pinlige" ting af andre mennesker. Dansk lovgivning siger, at man har ret til ikke at få delt ting som man med rimelighed kan forvente ikke kommer ud til offentligheden. Så hvis du har skrevet noget som måske er lidt pinligt, så må andre ikke dele det, uden at du har givet lov til det.
Mest af alt handler det om at man er en virkelig dårlig ven, hvis man gør det.  Det håber jeg, at din "ven" er stor nok til at indse.

Brug endelig vores chat, hvis du har brug for at snakke det (eller andet) igennem med en voksen i Cyberhus. Det vil jeg anbefale.

Kærlig hilsen Jonas

jonass billede
Jonas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål