Konflikt mellem Online venner
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej CyberHus, jeg har snakket med den her pige online som jeg mødte på et online-spil i 2021/2022, vi er rigtig gode venner, og kan relatere til næsten alt vi snakker om, selvom hun er et år ældre end mig. Jeg ved hun er den hun siger hun er, vi har både snakket på FaceTime, og på stemme opkald, hun er ægte. (Kalder hende R) Vi har også en trejde ven som jeg mødte omkring et år senere end R, og vi har sådan set bare været super gode venner, et godt trio, uden nogen der var holdt udenfor. (Kalder hende E) Siden jeg stoppede lidt med at spille computerspil så meget som R og E, så har vi bare snakket på TikTok, og sendt videoer på en gruppechat frem og tilbage. Den rigtige konflikt. Der har lige været VS (Victorias secret) modeshow, og R og E har snakket en helt masse om det. Inde på gruppechatten sagde R noget om det, og jeg begyndte at snakke om hvad jeg syntes om det. Jeg syntes det er dumt, fordi det er en kæmpe del for hvorfor piger har spiseforstyrrelser idag. Jeg ved ikke hvorfor jeg begyndte at snakke så meget ned på det, fordi det er noget R og E kan rigtig godt lide, og det lød bare som om jeg vare sure på dem fordi de kunne lide det. R og E begyndte at sige ting tilbage, og det begyndte hurtigt at blive til en konflikt, næsten et skænderi. Når jeg kigger tilbage, syntes jeg selv det var unfair af mig, at se ned på deres interesser, og jeg føler mig som en rigtig dårlig ven. Mig og R har ellers haft konflikter, men løst dem hurtigt. Indtil cirka et par måneder siden, hvor vi havde en konflikt, vi besluttede os bare at sætte til siden, men jeg føler hun stadig er småsur over det nogle gange. I den konflikt ved jeg stadig ikke hvad jeg gjorde som var forkert, og jeg følte det var mest R der ville have at jeg undskyldte, men når jeg gjorde, sagde hun bare at det ikke gælder hvis jeg ikke selv kan se hvad jeg gjorde forkert, og det kan jeg virkelig ikke. Hun gider ikke at forklare hvad jeg gjorde, og som hun selv siger; hun HAR sagt det flere gange? Siden skænderiet med R og E, har gruppechatten været næsten helt død, vi har mistet vores streak, jeg har prøvet at sige undskyld, men jeg kan godt se at det var ikke en ordentlig undskyldning lige på det tidspunkt. Siden da er E gået næsten helt offline. Jeg ved ikke hvordan jeg skal sige undskyld, eller om de overhovedet stadig er sure, siden der er gået lidt tid siden. Måske sendte jeg bare den her for en undskyldning for at skrive det et sted, men hvad skal jeg gøre/Hvordan skriver jeg en undskyldning?

Svar:
Kære søde du.
Jeg kan sagtens forstå du er forvirret og ønsker klarhed med situationen, og især når det gælder nogen meget gode venner, som man elsker at skrive med. Når jeg læser dit brev kan jeg tydeligt fornemme hvor reflekteret og ærlig  du er omkring dine fejl og din rolle i konflikten. Det er et rigtig godt sted at starte.
Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med nogen forskellige råd til hvordan du håndterer situationen fremadrettet, hvad du kan gøre, og hvordan du kan skrive en undskyldning.
Først og fremmeste vil jeg gerne understrege, at det som du har gjort ikke er utilgiveligt. Du kom til at formulere dig forkert, det kan vi alle komme til, det vigtigste er bare man forsøger at rette op på sine fejl. Sådan som jeg har forstået dit brev så lyder det til konflikten startede, fordi du talte negativt om noget de to gik op i, også selvom din pointe var meningsfuld fx det med kropsidealer, socialt pres osv., så kom det til at lyde som om du dømte dem.
Det gør dig ikke til en dårlig ven. Det gør dig til et menneske. Som nævnt tidligere så kan alle komme til at sige noget forkert eller kommet til at lyde på en forkert måde. En af de vigtigste ting her er at tage ansvar på en måde, der ikke lyder som om du skyder skylden tilbage.
Lad os starte med R, hvorfor reagerede R så hårdt på undskyldninger, du ikke selv forstod?
Når R siger: “Det gælder ikke hvis du ikke selv kan se, hvad du gjorde forkert.”
Så vil det typisk betyde en af disse to ting:
1. Hun føler sig tit misforstået eller overhørt, og vil gerne have du viser, at du forstår hendes følelser og hvordan hun så situationen.
2. Hun har måske svært ved at forklare sig uden at blive meget følsom, også reagerer hun med “jeg HAR sagt det!”.
Det betyder ikke hun ikke gider dig, det betyder, at hun vil have, at du prøver at forstå hendes side af sagen, men uden en undskyldning hun måske ser som uærlig eller uforstående.
Lad os kigge kort på E nu. E er gået offline, hvad kan det betyde?
Typisk når der er en konflikt i en gruppechat, vil der ske et af følgende:
- Den ene trækker sig, i det her tilfælde E
- Den anden er stadig lidt såret, men mere aktiv end man tror, altså R
- Alle venter faktisk på, at nogen gør noget
Det betyder ikke, at de har kasseret dig. Det betyder, at alle går og er lidt usikre, og ved ikke om de skal skrive først. Så du skal ikke være bange for at blande dig igen.
Forskellige undskyldnings muligheder:
Lad os kigge på hvordan du kan bryde isen, og give en god og ærlig undskyldning. Jeg vil gerne prøve at give dig nogen forskellige ideer til hvordan du kan udforme din undskyldning. Husk en god og ægte undskyldning viser du anerkende hvad du gjorde, de andres følelser og en forklaring der ikke handler om at lægge skyld på nogen.
Undskyldning 1: Kort og godt.
Hej R og E
Jeg ville gerne lige sige undskyld over den måde jeg skrev om VS-showet på.
Jeg kan godt se nu, at det lød somom jeg så ned på noget, I går op i, og det var en upser fra min side.
Ville ikke være fordømmende eller nedlagende, jeg formulerede mig bare forkert.
Jeg savner at snakke med jer begge og håber vi kan genoptage kontakten igen
Undskyldning 2: Den modne.
Hej R og E
Jeg har tænkt over vores samtale, og jeg vil gerne sige undskyld.
Da jeg skrev om VS-showet, kom det til at lyde somom jeg så ned på jeres interesser, og det kan jeg virkelig godt forstå nu, at det ramte helt forkert.
Det var ikke min mening at være negativ overfor jer, jeg formulerede mig bare lidt uheldigt, fordi jeg kom til at gå i “debate-mode”, selvom det slet ikke var nødvendigt.
Jeg holder meget af vores venskab, og jeg vil ikke miste det vi har opbygget sammen.
Hvis I stadig er lidt øv over det, så forstår jeg det godt. Jeg ville bare gerne sige, at jeg ved jeg dummede mig, og at jeg gerne vil lave det godt igen.
Undskyldning 3: Den personlige.
Hej R og E
Jeg har tænkt meget over det der skete efter vores sidste samtale, og jeg vil bare sige undskyld for min tåbelige kommentar om VS-showet.
Jeg kan se nu, at jeg lød dømmende, og det var ikke fair overfor jer. Det var ikke min mening at gøre jer kede af det eller sur, jeg kom bare til at skrive alt for hårdt om noget, I begge godt kan lide.
Jeg kan mærke, at jeg har været bange for at ødelægge venskabet mellem os, især fordi jeg stadig ikke helt forstår konflikten for nogen måneder siden. Jeg vil bare virkelig ikke være en dårlig ven.
Jeg håber vi kan starte lidt forfra, for jeg savner jer begge to, og vores samtaler.
Du kan også vælge om du måske hellere vil skrive til R først også E eller omvendt, det er helt op til dig om du vil skrive til dem begge eller starte med en af dem i alene-chat. Når du har skrevet din undskyldning, så har du gjort din del, taget ansvar og forklaret dig også må du bare vente på hvad deres reaktion bliver. Det kan godt være stemningen vil være lidt kølig i starten, men somregel vil det løsne sig med tiden. Jeg kan selvfølgelig ikke forudse hvordan R og E vil reagere, men jeg tænker, at hvis jeg var R fx så ville jeg blive glad for din medfølgende undskyldning, selvom det måske ikke bliver synligt i starten. Bare hav lidt tålmodighed i starten, også se tingene an derefter.
Med venlig hilsen Kylie.