Bange for krig
brevkassespørgsmål af
Anna O.
14 år
Hej brevkassen! Jeg hedder Anna og er 14 år gammel. Mit spørgsmål til jer, handler om det der foregår i nyhederne pt. omhandlende de der "lækager' der er i Østersøen. Mine forældre snakker meget om det, og jeg er bange for at det kan føre til en krig, der kommer til at påvirke DK? Mine forældre siger, at jeg ikke skal være bekymret, men jeg føler bare lidt at det kommer tæt på nu. Før handlede nyhederne om Ukraine (hvilket også er forfærdenligt), men nu det handler om DK, bliver jeg bekymret. Jeg ved godt, at det måske lyder mærkeligt, men hver gang jeg hører et militærfly er jeg bange for, at der kommer til at ske noget, og det påvirker mig ret meget fordi jeg er bange for krig. Jeg vil gerne se om jeg kan få lidt ro på, ved at skrive til jer. Hilsen Anna.

Svar:
Kæreste du.
Hvor er jeg glad for at du skriver ind om dine bekymriner!
Jeg kan faktisk godt forstå du bliver bekymret, for det er rigtig meget i medierne lige nu og har været det længe, om hvad der foregår med krigen i Ukraine og nu seneste omkring læk på de to rør der fører til Europa.
Dine forældre fortæller dig, at du ikke skal være bekymret, og det har de som sådan også ret i, men som du jo også kan mærke, er det ikke så let, ikke at være bekymret. Det er noget der kan gå en rigtig meget på. Derfor kunne det være godt at være ærlige overfor dine forældre, og fortælle dem, at du godt kan høre at de ikke mener du skal være bekymret, men det er svært for dig ikke at være. Sådan så dine forældre får mulighed for at finde veje at tale med dig om dine bekymringer på, og kan håndtere det og hjælpe dig igennem det.
Når der på nuværende tidspunkt ikke er særlig stor risiko for krig i DK, er det fordi Danmark har rigtig stor støtte fra en række andre lande, særligt i Europa. Vi har heldigvis nogle rigtig dygtige folk der arbejder med området, og hele tiden er opmærksom på hvad der sker omkring Ukraine og Rusland.
I forhold til hele det med krigen, vil jeg anbefale dig at prøve at høre denne video https://bornetelefonen.dk/bekymret-for-krig-i-ukraine/
Ydermere er du også altid velkommen til fx at skrive ind på www.gruppechat.dk og tale med andre unge, som måske også oplever den bekymring du går med. Det er sundt at tale om det og hvordan man kan håndtere det.
Der er flere ting du selv kan gøre lige nu og her, og særligt som ung kan det være godt at slukke ned for nyhederne og ikke læse alt for meget om det. Jeg forestiller mig, at jo mere du læser om det, jo værre bliver din bekymring. Ved at lukke ned for det, kan du tage en pause en rum tid.
Hvis du mærker at din bekymring fortsat er der, vil det være rigtig godt at du kan tale med dine forældre om det, og få hjælp fra dem til at håndtere bekymringen, fx ved at de kan undersøge nogle af tingene nærmere og hjælpe dig til at forstå noget af det.
Jeg håber du vil fortsætte med at tale med dine forældre om det!
Mange hilsner Rose