Problem med vape
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
-Hej, jeg har et problem med at vape, og det er helt klart en afhængighed for mig, jeg gør det både i skolen og derhjemme. Mine venner gør det også, og spørger mig hele tiden om jeg vil med dem ud og vape, og jeg er bange for, at hvis jeg bare stopper, at de ser mig som kedelig. Jeg vil rigtig gerne stoppe med det, men jeg ved ikke hvor jeg skal få hjælp, og jeg er bange for at fortælle mine forældre, eller for at de får mistanke om det. Hvad kan jeg gøre/Hvor kan jeg få hjælp?

Svar:
Kære du
Tusind tak for dit ærlige brev. Det kræver rigtig meget mod at åbne op om noget, som man både skammer sig over og samtidig føler sig fanget i. Det, du beskriver, lyder svært, og det giver rigtig god mening, at du har brug for hjælp og ikke helt ved, hvor du skal starte.
Først og fremmest skal du vide, at du langt fra er den eneste, der har det sådan. Der er mange unge, der oplever, at de begynder at vape lidt for sjov, og så lige pludselig er det blevet en vane, som er svær at slippe. Det betyder ikke, at du er svag eller forkert. Det betyder bare, at nikotin er vanedannende, og at du er kommet ind i en vane, som er svær at bryde alene, især når dine venner også gør det.
Det er helt forståeligt, at du er bange for, hvordan dine venner vil reagere, hvis du stopper. Men hvis de virkelig er dine venner, vil de kunne respektere dit valg, også selvom de måske ikke forstår det med det samme. At sige fra kræver styrke, men det kan også være begyndelsen på, at du passer bedre på dig selv, og det fortjener du.
Du spørger, hvor du kan få hjælp, og det er et rigtig godt spørgsmål. Du kan starte med at tale med en voksen, du stoler på. Det kunne være en lærer, en sundhedsplejerske på din skole eller måske en anden voksen, du har det godt med. De kan hjælpe dig videre, og du behøver ikke klare det hele alene. Jeg forstår godt, at det føles svært at sige det til dine forældre, men du skal vide, at mange forældre faktisk hellere vil have, at deres barn siger det højt, end at de skal opdage det senere. Det kan være, du på sigt får mod på at sige noget, og måske kan det gøres stille og roligt, uden at det hele behøver komme på én gang.
Du kan også overveje at kontakte Stoplinien, som er et gratis tilbud om hjælp til rygestop. Du kan sagtens ringe til dem anonymt, og spørge ind til, hvordan du kan få noget støtte. De er vant til at snakke med både voksne og unge, som gerne vil stoppe brug af nikotin produkter. Du læse mere her: https://stoplinien.dk/om-stopliniendk/om-telefonraadgivning
Det vigtigste er, at du ikke går med det hele alene. Du har allerede taget det første skridt ved at skrive her, og det viser, at du gerne vil tage ansvar og passe på dig selv. Det er virkelig stærkt, og det skal du vide.
Du fortjener at have det godt, uden at føle dig fanget i noget, der ikke længere giver dig noget.
De bedste hilsner
Kasper