Udenfor i gruppen
brevkassespørgsmål af
Tenna
17 år
Jeg en en del af en gruppe på fem, og jeg føler mig som den mindst vigtige. To af pigerne er super tætte og har deres egne interne jokes, og en anden er altid den, folk går til for råd. Jeg føler mig som det sidste valg. Altså den, de skriver til, når de andre ikke kan. Jeg bliver jaloux, når jeg ser dem lave planer uden mig, selvom jeg prøver at lade som om, det ikke rører mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Svar:
Kære Tenna,
Det lyder som en virkelig træls situation at stå i, og desværre en situation rigtig mange kommer til at stå i i løbet af deres liv.
Mit råd er at tale med din vennegruppe om din oplevelse af gruppen. Der er altid den mulighed, at de oplever noget andet, og slet ikke ser dig som den mindst vigtige.
Prøv at formulere samtalen så du altid holder det på din side. I stedet for at sige "I snakker aldrig med mig, når I ikke har brug for mig", så sig "Jeg føler, at jeg kun er vigtig, hvis der ikke er andre at snakke med. Er det også sådan I ser mig?" På den måde lægger du ikke skyld på dem og måske ender i et skænderi, når du egentlig søger at blive hørt og finde ud af, hvordan tingene står til i vennegruppen. Vær ærlig men vigtigst af alt, vær venlig.
Det er måske ikke den sjoveste løsning, men desværre er der ikke rigtig andre løsninger. Når du føler dig udenfor, må du sige noget. De kan ikke regne ud at du har det sådan.
Jeg håber, du finder modet til at tale om det, kære Tenna. Du må altid skrive igen, hvis du har brug for det.
Frida fra Cyberhus