Selvmords forsøg
brevkassespørgsmål af
Frida
15 år
Hey Cyberhus d.18 Maj prøvede jeg på at begå selvmord.. tog 8 piller kl 01:30 og 10 piller kl 14:00. grundet til at jeg gjord det var min kæreste det vil sige nogle problemer i vores parforhold. jeg kom på sygehuset og blev indlagt og fik modgift. den dag idag nævner min kæreste det hele tiden og mener at jeg har lyst til at begå selvmord hele tiden men det har jeg altså ikke og bliver mega ked af det være gang han siger det, jeg fortryder det rigtig meget at jeg prøvede på at begå selvmord dengang.. mit spørgsmål er hvordan får jeg min kæreste til at forstå mig og støtte mig, i stedet for at blive sur på mig over det hele tiden? har snakket med ham om det men han vil ikke forstå mig :( (han er 3 år ældre end mig så han burde at være den modne i vores forhold)

Svar:
Kære du.
Det er en frygtelig følelse, når man ikke føler sig forstået og mødt, for det kan være så frustrerende, når man ikke føler, at dem omkring en er støttende og opbakkende. Det kan gøre, at man tager afstand og ikke kommer til dem med det der fylder indeni. Og når man som dig har været igennem en rigtig svær og traumatiserende oplevelse, så har man virkelig brug for at have nogen omkring en, der er der for en. Og det lyder til, at du ikke føler at din kæreste forstår dig eller er støttende.
Ud fra det, du fortæller, så lyder det til, at din kæreste prøver på at vise omsorg for dig. Han vil ikke miste dig, og vil være sikker på, at du ikke kan finde på at prøve at begå selvmord igen. Og det tænker jeg egentlig giver meget god mening. Han elsker dig så højt, at han ikke vil miste dig. Måske føler han også, at han har svigtet dig, fordi han ikke har kunnet passe på dig. Så måske er der også noget af hans dårlige skyldfølelse, der er på spil. Så det kan være en forklaring på, hvorfor han nævner det hele tiden.
Men det ændrer selvfølgelig ikke på, at det er frustrerende for dig, at han ikke bare er støttende og stoler på dig, når du siger at du ikke kan finde på det igen. Jeg tænker på, om du har nævnt for ham, hvad det gør ved dig, at han hele tiden bringer det op? At du bliver ked af det, skammer dig, og måske føler dig forkert ved bare tanken om det? At selvom hans bekymring er et udtryk for kærlighed til dig, så gør det dig ked af det, fordi du prøver at komme videre. Så jeg tænker helt sikkert, at I skal blive ved med at snakke om det. Selvom han bliver sur. Hvis det er helt umuligt at snakke om, kan du så skrive det ned i et brev til ham? På den måde er du sikker på, at du får udtrykt alt du gerne vil. Ellers tænker jeg, at du kan spørge ham om, hvad der skal til for, at han stoler på dig, når du siger, at du ikke vil gøre det igen?
Selvom det er vigtigt, at han forstår, at dit selvmordsforsøg er et engangstilfælde, så tænker jeg egentlig, at det vigtigste er, at du ved med dig selv, at du ikke kan finde på at prøve at begå selvmord igen. For du kan ikke styre hvad han tænker og føler, uanset hvor mange gange du fortæller det. Måske vil han bare være bekymret i lang tid, og det måske daler med tiden, men måske hans bekymring aldrig helt forsvinder.
Men hvis du gerne vil gøre en indsats for at overbevise ham, kan det måske være en idé at gå til en form for behandling ved fx en psykolog, eller måske en form for støttegruppe med andre unge. Der findes rigtig mange forskellige former for hjælp og rådgivning, så det er bare med at finde noget, der passer til dig. Du skal gøre det mest af alt for din egen skyld, for jeg tænker, at selvmordsforsøget må være et udtryk for, at du virkelig ikke har det så godt lige nu, og det er vigtigt at arbejde på det, så du kan få det godt igen. Men også for at vise din kæreste, at du virkelig mener det, og at du gerne vil have det godt.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker, og husk at du altid er velkommen i vores chat, hvis du har brug for at snakke anonymt med en voksen.
Mange hilsner Pernille