Unge og bdsm
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg er en pige på 15. I de seneste måneder har jeg opdaget at jeg tænder på bdsm og sadomasochisme. Jeg har ikke tænkt mig at fortælle det til folk, men jeg er bare nysgerrig for hvad andre folk på min egen alder overhovedet ved om bdsm? Har aldrig hørt nogle jævnaldrende tale om det, eller noget, men har set sådan hvor folk går rundt og lytter til den der “pisk mig hårdt” sang for sjov, og i de mindre klasser (5-6 klasse) gik drengene rundt og slog pigernes røv for sjov. Er lidt forvirret, er det fordi de også tænder på bdsm? Laver de sjov med det? Hvad ved normale folk på min alder om bdsm???

Svar:
Kære du
Mange tak for at skrive ind. Først og fremmest vil jeg gerne sige, at det er helt fantastisk, at du deler dine tanker og følelser. Det kræver mod at åbne op om noget, der kan føles personligt og forvirrende. Det er helt normalt at have spørgsmål om sin egen seksualitet og interesser, især når man er i din alder.
Når det kommer til BDSM og sadomasochisme, er det et emne, som mange på din alder måske ikke har en dyb forståelse af endnu. Det er helt naturligt, at de fleste 15-årige ikke taler om det, da det er noget, der ofte kræver modenhed og forståelse for samtykke, respekt og sikkerhed mellem de involverede parter. Dermed ikke sagt at du er den eneste på din alder der synes at bdsm og sadomasochisme er spændende. Vi alle er forskellige og har forskellige lyster og seksualitet, og jeg er sikker på, at der er flere i din alder, der har samme interesse som dig. Men igen er det sjældent noget man snakker om, da det er oftest et meget personligt og grænseoverskridende emne at diskuteres og åbne op omkring andre.
De ting, du nævner – som folk, der synger sange for sjov eller drenge, der slog pigernes bagdele i de mindre klasser – er som regel mere udtryk for leg og grænseafprøvning end en bevidst interesse i BDSM. Ofte handler det om, at unge prøver at forstå deres egen og andres reaktioner på visse adfærdsmønstre. Det betyder ikke nødvendigvis, at de også tænder på BDSM.
Når man er 15 år, er det de færreste, der har udforsket deres seksualitet nok til at vide, hvad de kan lide og ikke kan lide rent seksuelt. Det er en tid, hvor man langsomt begynder at lære sig selv bedre at kende, og det er helt okay at være nysgerrig og usikker. BDSM er en kompleks verden, der bygger på gensidig respekt og samtykke. Det er vigtigt at have en grundlæggende forståelse for, hvad det indebærer, før man danner sig en holdning til det.
Husk, at det er helt normalt at være nysgerrig på sin egen seksualitet og interesser, og det er en del af din personlige udvikling. Tag det i dit eget tempo, og vær tålmodig med dig selv. Du behøver ikke have alle svarene lige nu, og det er helt okay.
Pas godt på dig selv, og vær stolt af, at du tager tid til at lære dig selv bedre at kende. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
De bedste hilsner
Kasper