Har jeg overhovedet ramt puberteten endnu
brevkassespørgsmål af
Brunsviger
17 år
Hej cyberhus, jeg er en dreng på 17 år. Skriver ind til jer fordi at jeg ikke tror jeg har ramt puberteten endnu. Min pik er ikke vokset, jeg er stadig meget lav, har ingen kropsbehåring, har en mega lys stemme og så ligner mine nosser også det de gør på et barn. Faktisk så både ligner jeg og lyder jeg som mig selv da jeg var 9 år. Ingen forskel andet end de 5 centimeter i højden på alle de år.

Svar:
Hej Brunsviger
Det giver mening, at du er bekymret, og det er godt, at du tager det alvorligt. Når man er 17 år og stort set ikke har fået de forandringer, der normalt kommer i puberteten, som kropsbehåring, stemmeforandring, vækst i højde og udvikling af penis og testikler, så er det noget, man bør få undersøgt. Det kan være tegn på, at puberteten er forsinket eller ikke rigtig er kommet i gang.
Der kan være flere årsager til det. For nogle starter puberteten bare meget sent, ofte fordi det er arveligt, og i mange af de tilfælde kan kroppen stadig udvikle sig normalt, eventuelt med lidt hjælp. For andre kan det skyldes, at kroppen ikke producerer nok af de hormoner, der sætter puberteten i gang, især testosteron, eller at hjernen eller testiklerne ikke sender de rigtige signaler. Det er ikke noget, man selv kan finde ud af, og det er heller ikke noget, man bare skal vente på uden at få det tjekket.
Det vigtigste, du kan gøre nu, er at bestille en tid hos din egen læge. Lægen vil tage det seriøst og vil typisk spørge ind til din vækst og udvikling, undersøge dig og tage blodprøver for at se på dine hormoner.
Det er vigtigt, at du ved, at der ofte findes behandling, hvis kroppen mangler hormoner, og at mange unge med forsinket pubertet ender med at få en helt normal udvikling. Jo før man får det undersøgt, jo bedre muligheder er der for at hjælpe kroppen på vej.
Mange hilsner Pedro