Kondom eller ik
brevkassespørgsmål af
J
18 år
Hej jeg er en pige på 18 og har lige føet en kæreste vi begyndt at dyrke sex og har ikke brugt kondom de første 3 gange fordi han havde glemt nogle men han siger man sagtens kan dyrke sex uden kondom hvis man er på p-piller som jeg er men er det nok beskyttelse mod at blive gravid og han trækker sig ud?

Svar:
Hej J
Det er virkelig godt at du spørger, når du bliver u tvivl om prævention.
P-piller har en meget høj beskyttelse mod uønsket graviditet. Man kan ikke sige at den er 100 procent sikker, men det er meget tæt på.
Nogle vælger at bruge kondom, samtidig med at de bruger p-piller. For nogle kan det handle om at føle sig ekstra sikre på at man ikke risikerer at blive gravid, men for de fleste handler det måske nærmere om at kondom også beskytter mod kønssygdomme.
Har man skiftende sexpartnere giver det rigtig god mening at bruge kondom, fordi man så også beskytter sig selv mod fx klamydia.
Det her med at din kæreste trækker dig ud, er nok den ældste og også den absolut mest usikre form for prævention, så den tænker jeg ikke I skal tillægge ret meget sikring.
Men p-pillerne burde også være beskyttelse nok, mod graviditet, hvis du tager dem som aftalt med lægen. Så til spørgsmålet om I kan undvære kondom, for at beskytte mod graviditet, når du tager p-piller, så er svaret ja.
Mange hilsner Pedro