Forandring
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Jeg er blevet forvirret af min mor fordi hver gang jeg spøger hende om jeg f.k.s vil farve mit hår eller få laver 2. hul i mine øre siger hun at det er grimt så derfor skal jeg vente til at jeg bliver 18. Jeg er så sur på min at jeg har gjordt det alligevel, men der er en sidste til jeg gerne vil som jeg også skal være 18 år for at få og det er netop en septum piercing. Min mor startede med at sige til mig at jeg skulle tænke mere over det og afklare det med mig selv om det var det jeg gerne ville. Jeg er afklaret med mig selv at jeg gerne vil sp der hvor jeg sagde det til hende blev hun sur på mig. JEG VED IKKE OM JEG BARE SKAL GØRE DET.

Svar:
Hej du
Det er aldrig en god idé bare at gøre noget, som ens forældre ikke vil have, så længe man er under 18 år. Der er rigtigt mange ting, som man ifølge den danske lovgivning faktisk skal have sine forældres tilladelse til, når man er under 18 år - og en piercing er en af dem. Det betyder, at du ikke kan gå til en hvilken som helst piercer og få lavet en septum piercing, da nogle af dem vil bede om, at dine forældre har givet deres tilladelse.
Når det så er sagt, kan jeg godt forstå, at du gerne vil have en septum piercing. For mange er piercinger, farvet hår, tatoveringer og lignende en måde at udtrykke sig selv på og noget, som man synes ser flot ud. Men samtidig er det også ofte ting, som andre folk vil lægge hurtigt mærke til ved en. Det er også ting, som mange mennesker har en holdning til, og som man kan blive dømt enten positivt eller negativt af andre på baggrund af. Derfor er det vigtigt, at man netop tænker sig godt om, inden man får lavet nogen af delene et sted på kroppen, som er synligt for andre. Det er også vigtigt at tænke sig godt om, så man ikke fortryder, det man får lavet. Nogle ting er nemme at fjerne igen, så som at få farvet sit hår tilbage eller at tage en piercing ud i igen. Men der er også andre ting, som er sværere at fjerne igen så som tatoveringer eller huller efter piercinger. Jeg kunne forestille mig, at det er det, som bekymrer din mor: at du kommer til at fortryde. Det kan være, at du kan prøve at snakke med din mor om, at du altid kan tage piercingen ud igen, hvis du fortryder? Det kan også være, at du kan prøve at være nysgerrig på, hvordan det kan være, at din mor har så meget imod piercinger og farvet hår, udover at hun synes, det er grimt? Er hun bange for, at du bliver negativt dømt af andre? Er hun bange for, at det eskalerer, og du får lavet piercinger over hele kroppen? Det kan være, hun har det sådan. Det kan også være, at hun har det på en helt anden måde. Men så kan I få en konstruktiv snak om dét i stedet for.
Jeg vil også sige, at der nok er en tendens til, at de fleste af os bliver mere konservative med alderen. Som ung er man nok mere nysgerrig og har lyst til at prøve en masse ting af. Men i takt med at man bliver ældre og finder "sin hylde" i livet, er man nok tilbøjelig til at tone lidt ned. Der er fx mange kvinder, som fjerner en del af deres piercinger, når de bliver mødre. Så det kan ganske enkelt også være aldersforskellen mellem jer, som gør, at din mor ikke vil have, du får en septum piercing.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Marie