Kommet til at sende en sms, som koster penge
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Har for første gang været inde på en pornoside, egentlig bare for sjov og for at se hva det var.
Havde set noget af en video og da jeg ville se en anden, skulle jeg bekræfte, at jeg ikke var en robot, så det gjorde jeg og så skulle jeg sende en sms hvor der stod "scr123" i til 1981 og så fik jeg dette svar tilbage "Bekraeftet. Kode: '344425984' Kvittering. Ved bestillingen fraskrev du dig retten til fortrydelsesret. security-cores.com by Cryptergen Ltd. Pris: 150 DKK Support 4592452605"
Hvad er det og hvad begynder det? Jeg vidste ikke, at det havde noget med penge at gøre!! Er virkelig bange for hva det er, og er det penge de trækker fra min konto og er det noget de kan/vil gøre hver månede eller hvordan??
Håber virkelig i kan hjælpe, ellers ved jeg ikke hva jeg skal gøre! Kan ikke fortælle det til nogen!?

Svar:
Hej med dig,
Det er godt, du skriver. Der er ikke noget i vejen med at have kigget lidt rundt på en pornoside. For det meste er de harmløse og sikre nok at besøge - desværre har du vist været uheldig denne gang.
Det ser ud som om, du er blevet offer for et scam, altså svindel på nettet. Jeg har kigget mig lidt rundt omkring, og kan se, at flere har skrevet om det telefonnummer og navnet 'Cryptergen Ltd'. Der er nok dukket et popup-vindue op, hvor du har udfyldt noget (sikkert et billede eller et klik i en lille afkrydsningsboks), og derefter har du så sendt SMS'en. Normalt skal man ikke udfylde hverken noget om, at man er et rigtigt menneske, eller sende en SMS, for at se porno på gratis sider.
Det lader til, at du nu er tilmeldt et eller andet abonnement, der formentlig vil trække 150 kroner på din telefonregning fra nu af. Det skal vi have stoppet. Hvis telefonnummeret er i dit eget navn, kan du kontakte dit teleselskab og bede dem stoppe betalingerne.
Hvis dine forældre betaler din telefon, og nummeret står i din mors og fars navn, kommer du nok ikke udenom at fortælle dem om det. De vil kunne se trækningerne på regningen og sikkert spørge dig til det. Så selvom det er pinligt og svært at skulle sige det, synes jeg, det er det bedste at gøre. Der er ikke noget galt med at se porno når man er 16, og de vil sikkert sætte pris på, at du er ærlig.
Du er ikke den eneste.  Mange har gjort noget lignende, og det er da meget pinligt, at ens forældre opdager, at man ved et uheld havde betalt for noget på en pornoside. De fleste forældre ved godt at deres børn ser porno, så jeg er sikker på ønske, at dine forældre bliver gladere hvis du selv siger det hurtigt, end hvis de opdager det senere, og har betalt endnu flere penge.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Du har ikke gjort noget forkert, men bare været uheldig.
//Lars