Kan min mentor lide mig??
brevkassespørgsmål af
Alex
20 år
Hej Brevkasse
Jeg er en 20 årig som startede på HF i august. Her blev vi i klassen tildelt en mentor til at spørger til råds og snakke med, hvis behovet skulle være der.
Lidt info om min mentor (M), han er en 40 årig mand, og har været gift i 5+ år og har fire børn. Han har været mentor på denne skole i 4 år.
Ham og jeg fik hurtigt etableret en god dynamik, da vi synes at kunne have nogen meget nede på  jorden, og dog personlige samtaler. Det varede dog ikke længe, før min veninde pointede hans opførsel ud som upassende.
Vores teenageår (M og jeg) minede meget om hinandens på godt og ondt, hvilket er noget der ofte bliver bragt. Det første jeg lagde mærke til var, at han ikke overholdte tiden for vores samtaler. Han har meget at se til, så derfor bliver vi givet omkring 30 minutter hver. Af flere omgange har de 30 minutter strukket sig til 3 timer. Da jeg pointede det ud for ham efter de 30 minutter var passeret, sagde han blot "Vi foresætter bare" en time passere, samme spørgsmål. Da jeg så forsøger at gå, insistere han på, at vi foresætter, og forsikrer mig om, at det er vigtigt. Sådan har slutningen af vores samtaler været lige siden.
2. Han begyndte at invitere mig ud på en koppe kaffe ude eller hjemme hos mig af flere omgange. Jeg tog det bare som sjov, men efter han spurgte tredje gang, blev jeg bekymret.
3. Der er denne ene episode, hvor han sad og roste mig omkring noget arbejde, og sagde:" Ja, for jeg holder jo af dig (lang pause)....som elev"
4. Min veninde pointerede, at når han besøgte klassen, ville han kigge meget i min retning, og altid ha mig til at understøtte hans argumenter i form af "Er det ikke rigtigt, Alex?" og "Hvad mener du, Alex?" Hvilket jeg også fandt lidt mærkeligt
5. Og det der har fanget min opmærksomhed for nylig er, at han er begyndt at komplimintere mig meget mere rent fysisk. "Hardu fået en ny skjorte? den klæder dig" "Har du gjort noget ved dit hår? Det klæder dig" osv.
6. Vi drøftede på et tidspunkt min problematik med rusmiddler, som er noget af en kamp for mig, og noget der berører mig meget, hvilket han ved. Jeg snakkede om, at nogle gange kunne problemerne starte en nærmest cirkulær reaktion (Kædereaktion var hvad jeg mente den gang, men sagde blot cirkulær reaktion) så kigger han på mig og siger pludseligt: "Altså...sådan rent seksuelt?" jeg taber næsten kæben, og små-grinte lidt på grund af mit ubehag. Hvordan kunne det misforstås, spurgte jeg, hvoraf han sagde "Hvem sagde, at jeg misforstod det?"
Jeg ved vitterligt ikke, om jeg skal konfrontere ham med det, for det tror jeg inderligt ikke, at jeg vile tør, da jeg frygter det vil ødelægge vores samarbejde, hvilket det jo i teorien startede ud med. Skal jeg lade det ligge og ingorere det?
Hvad synes i?

Svar:
Kære Alex
Tusind tak for din besked! Det lyder som en svær og ikke mindst ubehageligt situation, som du ufrivilligt er blevet sat i og jeg kan godt forstå, at du er forvirret omkring, hvad du skal gøre. Det er utrolig modigt og ikke mindst modent af dig at skrive ind til os og jeg vil rose dig for at være så opmærksom på, at dine grænser bliver overtrådt. Der vil altid være et ulige/asymmetrisk magtforhold mellem lærer/mentor og elev, for læreren er den vokse, som man som elev skal lære noget af og hvordan forholder man sig til det, når man oplever, at den voksne opfører sig uhensigtsmæssigt? Jeg vil forsøge at rådgive dig så godt, som jeg kan.
Jeg ved, at det gennem lovgivning er ulovligt, at en lærer, træner, mentor eller andre professionelle har et forhold til elever under 18 år. Jeg ved ikke, om der gælder det samme lovgivning, når man som elev er over 18 år, men der er ingen tvivl om, at der er en masse etiske grænser, som skal overholdes. Som jeg forklarede i begyndelsen af mit svar, er der et ulige magtforhold mellem den voksne i en professionel position og en elev. Derfor har man som professionel voksen et øget ansvar for at sikre sig ikke at overskride sine elevers grænser. Det, du oplever, er derfor helst ikke sådan et forhold til ens mentor skal være. Uanset hvad din mentors grunde er til, at han er sådan overfor dig, er det ikke okay, at han overtræder dine grænser.
Den situation, du står i, kan være en rigtig svær, fordi du måske kan tænke, at din mentor ikke "som sådan" har gjort noget "forkert" (f.eks. taget fat i dit, kysset dig eller andet fysisk). Når det er sagt, er det utrolig vigtigt, at du ved, at det at gøre noget "forkert" i denne sammenhæng ikke kun behøver at være fysisk eller noget, der kan dokumenteres. Det er i ligeså høj grad det, der sker mellem linjerne og det lyder til, at din mentor har overtrådt rigtig mange af dine grænser ift., hvordan du gerne vil have, at jeres forhold skal være. På den baggrund er det, der sker, ikke okay. Når jeg læser din besked tænker jeg, at din mavefornemmelse og intuition fortæller dig, at der er noget, som føles forkert i jeres relation. Det er vigtigt ,at du lytter til dén mavefornemmelse, for ens mavefornemmelsen oftest ret, når den taler.
Derfor synes jeg heller ikke, at du skal ignorere de signaler, som din mentor giver dig og som du synes er ubehagelige. Når først ens grænser bliver overskredet, som de gør i din situation, kan de med tiden rykke sig så meget, at det er svært at komme tilbage til sig selv. Giver det mening? Jo mere dine grænser bliver overtrådt, jo værre ting vil du måske med tiden synes er okay.  Jeg kunne forestille mig (og være bekymret for), at din mentors upassende udtalelser (f.eks. omkring det seksuelle) bare vil blive værre og værre og hvem hved, hvor det så ender? Giver det mening? Når jeg læser din besked får jeg heller ikke fornemmelsen af, at din mentor er én, der ikke skal være på skolen i lang tid. Hvis det f.eks. kun var én dag eller to, du skulle have ham, kunne man måske argumentere for, at du ikke skulle tænke så meget over det, fordi perioden var så kort. Jeg får fornemmelsen af, at det er en mentor, du skal have i noget tid og derfor synes jeg ikke, at du skal ignorere det. Der er flere måder at komme problemet til livs på. Mon det er en mulighed for dig at snakke med en anden lærer om det? Du forklarer, at du inderst inde ikke ved, om du selv tør konfrontere din mentor med, hvordan du har det. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, for han er din mentor, og meningen var, at det var ham, der skulle hjælpe dig med det, du synes er svært. Hvis du på et tidspunkt får mod til det kunne du måske overveje at skrive et brev til ham om, hvordan du har det? Måske ved han ikke selv, at han overtræder dine grænser og jeg tænker, at han kun har mulighed for at ændre sin opførsel, hvis han ved, at han gør noget forkert. Ved at sige/skrive det til ham, kan du måske også forbedre situationen for hans kommende mentees eller mentees, som han allerede har. Hvis du synes, at det kan være overvældende at konfrontere ham selv, kunne det måske også være en mulighed for dig at snakke med sekretariatet om, at du ønsker en ny mentor? På den måde bliver du måske fjernet fra ham uden at du behøver at forklare ham hvorfor. Uanset hvordan du gør det, synes jeg at du skal overveje, om det ikke er en god idé at få en anden mentor. Det lyder til, at du tænker meget over det i hverdagen og jo længere tid, du bliver i det, jo mere kan det komme til at påvirke dig negativt. Jeg er glad for at høre, at du kan snakke med din veninde om situationen, for det er vigtigt at du ikke går med alle dine tanker for dig selv.
Jeg vil rose dig utrolig meget for, at du har forsøgt at sætte dine grænser overfor din mentor. F.eks. ved at pointere, at tiden for jeres samtale er gået og at du skal gå. Det er forståeligt, at det kan være svært at sige fra over for én, der sidder i en professionel situation, som din mentor gør, og derfor er det utrolig vigtigt, at du mærker efter og gør det, der føles rigtigt for dig. Jeg vil også rose dig for at udfordre din mentor på hans udtalelser. F.eks. ved at spørge, hvordan han kunne misforstå samtalen om "cirkulær reaktion" med noget seksuelt. Dér udfordrer du ham på sine udtalelser og tvinger ham til at stå til ansvar for det, han siger. Det synes jeg er utrolig modig af dig. Du har allerede gjort en del ting for at sætte dine grænser og jeg håber, at du vil tage skridtet videre og finde en anden mentor, så du også kan passe på dig selv.
De bedste hilsner
Malou